Til toppen

E-handelsdagen 2019 ble gjennomført 7. november med stor suksess. Netthandelsbransjen ble samlet for nettverksbygging og faglig påfyll i regi av Sandefjord Næringsforening (SNF), Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og Gurusoft.


E-handelsdagen er en årlig konferanse og vi ser allerede frem til neste års samling. 




Hva skjedde på e-handelsdagen 2019?

Kl. 08:00-08:30

Registrering, kaffe og mingling

Kl. 08:30-08:40

Åpning og introduksjon av konferansier

Kl. 08:40-09:10

Senior bransjeanalytiker Knut Erik Rekdal, Virke: «Status og utvikling innen e-handel»

Kl. 09:10-09:40

Professor Asle Fagerstrøm, Høyskolen Kristiania: «Forbrukeradferd på nett»

image

Kl. 09:40-10:00

Professor Kim Normann Andersen, Copenhagen Business School: «8 Ways to Launch a Successful Platform»

Kl. 10:00-10:20

PAUSE

Kl. 10:20-10:50

Professor Per Egil Pedersen og Stipendiat Richard Reinsberg, Vivant Digital: "Når plattformaktørene utfordrer netthandelen"

image

Kl. 10:50-11:20

Guro Forseth Smith, daglig leder / gründer, Floyd.no: "En underdogs blomstring"

Kl. 11:20-11:50

Brand & Digital Manager i Elkjøp, Marius Klemo: «Hvordan lykkes med vekst i både e-handel og fysiske varehus»

Kl. 11:50-12:00

Oppsummering og avslutning

Arrangementet ble avsluttet med lunsj og en god prat.

 

image





— Marius Klemo, Brand & Digital Manager i Elkjøp Norge
I vårt bidrag fra Elkjøp Norge tok vi for oss «Hvordan lykkes med vekst i Omni retail».

Presentasjonen tar for seg viktigheten av å ha en sømløs og friksjonsfri kundereise, og da uavhengig av kanalvalg. Samtidig belyser vi at det er viktig å være bevisst på hvilke styrker og svakheter man kan spille på i de unike kanalene man velger.

Vi endret nylig vår overordnede visjon fra “give everyone the amazing world of technology” til “help everyone ENJOY the amazing world of technology”. En endring som på skjermen kan se liten ut, men som beskriver et enormt skifte i hvordan vi som selskap går fra å være en salgs- og produktorientert aktør, til å bygge en kompetanserolle hvor vi er rådgiver. Det ønsker vi skal gjennomsyre opplevelsen kundene våre får av oss gjennom hele kjøpsreisen, fra inspirasjon til hvordan få fullt utbytte av egenskapene til produktene fra oss. Det handler hele veien om at hos oss skal handleopplevelsen alltid være positiv!

De ulike kanalene som skal sikre sømløs navigasjon, bestilling, kjøp, henting og eventuell retur av varer, må bygges forsiktig. Vi tar utgangspunkt i kundens opplevelse av hvordan de kommuniserer med oss, og det er en helt annen utfordring å levere på behovsanalyse via en chatbot enn gjennom en Elkjøpansatt i butikk. Derfor tror vi at fysiske varehus vil spille en viktig rolle også i fremtiden, men med mer fokus på inspirasjon og rådgivning enn det vi har sett tidligere. Når vi kombinerer dette med klikk & hent i butikk, sammen med retur av varer – mener vi dette samspillet er helt rett.
— Marius Klemo, Brand & Digital Manager i Elkjøp Norge