Til toppen

Skrevet av Gurusoft
Med Espen Jensen

8 av 10 nye kunder som kommer til Gurusoft flytter fra en eksisterende løsning!
Hva har gjort oss til et populært flyttemål?

Mange netthandelsaktører opplever på sikt å vokse ut av eksisterende løsning.  Noen sliter med integrasjonsløsninger som ikke funker, for mye manuelt arbeid og vedlikehold i flere systemer, dårlig hastighet, eller rett og slett samarbeidspartnere som ikke lever opp til forventningene. Gurusofts salgssjef og netthandelsguru Espen Jensen har bistått på mange flytteprosesser i løpet av de siste 15 årene, og her deler han de vanligste årsakene til at netthandelsaktørene flytter på seg - og ikke minst hvorfor de ender opp hos akkurat Gurusoft!


1. System og verdikjede

Flere netthandelsaktører har løsninger som verken er integrert med kilder eller kanaler. Integrasjoner er med på å automatisere produktinformasjon mellom forretningskritiske systemer, men dette er løsninger ikke alle leverandørene på markedet har programvare til å levere på en effektiv måte. På sikt vil dette resultere i dyr skreddersøm, som blir vanskelig å både utvikle og vedlikeholde. Gurusoft tilbyr derimot unike muligheter med egen programvare for integrasjon, hvor vi har bygget rom for fleksibilitet i både bransjeløsninger og unike forretningsbehov. Vi har også gått så langt som å sertifisere ERP-utviklere inhouse. Alt for en tryggere og bedre integrasjon!

Videre er det mange som har behov for å sende data og produktinformasjon til eksterne systemer og kanaler. Dette krever integrasjonskompetanse og forståelse for håndtering av strukturdata som skal være tilpasset ulike kanaler med ulik innhold. Her kan vi i Gurusoft tilby vår PIM løsning (Product Information Management).

På et knippe andre  plattformer må du bygge tilpassede arbeidsflyter fra bunnen av. Hos Gurusoft har vi ferdig programvare med Gurusoft Integration og ulike plugins. Vårt mål er at eksisterende forretningsmodell og verdikjede skal optimaliseres - og ikke byttes ut med mindre det er nødvendig. Videre er målet å fjerne dobbeltarbeid samt sikre oppdatert og riktig informasjon i alle kanaler med automatisering. Dette er et viktig krav for de fleste, men det er samtidig overraskende mange som ikke klarer vedlikehold og utviklingen av det.
 

 


2. Forretningsmodell

Det er kundenes forretningsmodell som setter føringene for behov. Om du starter opp med netthandel for første gang eller trenger en "next level" netthandelsplattform, så er det viktig at plattformen du velger støtter dine krav, ønsker og behov. Ja, det kan være lurt å dele opp implementering av løsning og innhold i ulike faser, men man må ikke gå glipp av forretningskritiske behov for funksjoner, integrasjoner, fleksibilitet og skalerbarhet. Mange opplever å investere i feil plattform første gangen, og merker fort smertene ved at løsningen ikke ivaretar konkrete behov ut fra håndtering av kunder, produkter, markedsføring, salgsstøtte og lignende.

Gurusoft har en en unik løsning bygget for skalerbarhet og fleksibilitet, og den har solide hyllevareløsninger for ulike forretningsbehov. Dette gjør at vi kosteffektivt ivaretar nye behov så vel som håndtering av eksisterende utfordringer.


3. Markedsføring og synlighet

En nettbutikk er ikke en butikk hvis det ikke er kunder der. For en B2B aktør så er ofte målet med å gå på nett med sine produkter å ivareta service, opplæring og salg til eksisterende kunder. Men når målet er å nå nye kunder (som for de fleste B2C aktører) er det selvsagt at markedsføringen må fungere, og at man får den synligheten man trenger for å informere om sine produkter, priser og fordeler.

Noen har økonomi til å holde høye markedsbudsjett, men de fleste har mer konservative budsjetter hvor man må vurdere godt og nøye hva pengene skal brukes.Uansett, så må kvaliteten i løsningen du bruker sørge for at du får maksimalt utbytte av jobben man gjør med innhold, produkter og distribusjon i ulike markedskanaler. Her er igjen SEO, teknisk grunnlag, innholdsproduksjon med tags, URL osv avgjørende for å nå frem med sitt innhold og budskap. Gurusoft ser et samlet behov for forhold som må fungere sammen for at riktig markedsføring skal forekomme. Dette kan være; riktig teknisk plattform for å drifte behov som internasjonalisering, bygge nye nettsider og nettbutikker, selge frem oppsider og fordeler for ulike markeder og kunder, frakt, betaling osv. Videre må innholdsmarkedsføringen være på det høyeste nivået. Her underbygge optimal synlighet i Google og sosiale medier.

 


 

4. Økt salg

Alle har selvsagt fokus på å øke salget sitt. Men det å øke salget krever at god informasjon tilgjengeliggjøres for kundene, slik at de får et godt belsuntingsgrunnslag å fatte avgjørelsene sine på. Å tilby god informasjon blir likevel vanskelig hvis man jobber fra en løsning som ikke tillater deg å arbeide effektivt med produktinformasjon. Dette kan være i sammenheng med: 

 

  • Riktig grunndata fra Backoffice/ERP systemene.

  •  Gode verktøy for å jobbe opp beriket produktinformasjon i skyløsning; Content, netthandel og PIM.

  • Innholdsmarkedsføring samt legge grunnlag for at produktinformasjon blir synlig i søkemotorer, Google.

  • God navigasjon som underbygger brukervennlighet i salgsstøtte rundt produktstruktur, alternativer, tips, fokus produkter og så videre.

 

Valg av riktig plattform og løsning er en kritisk avgjørelse for enhver netthandelsaktør. Det er mange faktorer som skal tas inn i betraktning, og den harde realiteten er at valg av feil løsning til syvende og sist vil gå utover både dine ansatte og dine kunder. Prisen for å bomme er dermed stor, og en klassisk nybegynnerfeil er å investere i en løsning som er lavere priset enn markedsgjennomsnittet, i tro og håp om å spare penger på prosjektet. Uheldigvis avslører undersøkelser at prosjekter som bygger på en lavere priset løsning fra starten av har 9% større sjanse for å ende i prosjektfiasko. Ta kontakt med Gurusoft for å finne ut hvordan du raskt kan komme i gang med (eller flytte over til) vår løsning!

 

Lyst til å finne ut om Gurusofts nettbutikkløsning kan passe din bedrift?
 

I så fall bør du booke en prat med vår netthandeslguru Espen! Han har hjulpet mange av våre kunder over på Gurusofts nettbutikkløsning, og har mange års erfaring med netthandel. 

Espen Jensen
Espen Jensen
Leder salg & marked


Andre artikler du kanskje vil like


ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM



Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.

Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende  bransjeløsninger. 

Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!

 

Kort presentasjon i Google Slides