Til toppen

Hvordan gjøre en kunde til en abonnent?

En kunde er en person som kjøper et produkt fra en bedrift og mottar en vare eller tjeneste. Selv om dere har en kunde, trenger dere tillatelse for å kunne følge den opp over tid. En abonnent derimot har godtatt å motta e-poster fra bedriften. I denne bloggposten presenteres tre måter dere kan oppmuntre deres kunder til å bli abonnenter.

 

Optimaliser nettbutikken

Den beste tiden å fange abonnenter på er når de er mest engasjerte i nettbutikken deres, da særlig når de befinner seg enten på landingssiden eller i kassen. Dere kan for eksempel legge til et påmeldingsskjema i topp- eller bunnteksten på nettstedet. Det er viktig at skjemaet inkluderer hvilke fordeler kunden får ved å registrere seg. For eksempel kan kunden ved å bli en abonnent få produktoppdateringer eller tidlig tilgang ved kampanjer og andre tilbud. Et annet alternativ er å legge til en avkrysningsrute i kassen som lar kundene registrere seg i nettbutikken ved et fullført kjøp. Husk å presisere at de må fullføre kjøpet for at abonnementsinnstillinger registreres.
 

Tilby eksklusive tilbud, kuponger eller rabatter

Tilbud og rabatter er gode insentiver for å gjøre kunder om til abonnenter. Slike fordeler kan enten frontes i bekreftelses-e-postene kundene deres får etter å ha gjort et kjøp eller i påmeldingsskjemaet for nyhetsbrevene deres.


Å fortelle kundene at de vil motta et insentiv er en av de beste måtene, ikke bare for å få de til å bli abonnenter, men også for at kundene returnerer til nettbutikken. Pønsk ut noen gode tilbud og rabatter som kundene deres ikke klarer å stå i mot!

 

Legg til en registreringsknapp på sosiale medier

Mange kunder følger favorittmerkene sine på sosiale medier for å få med seg nye produkter, kommende salg og tilbud o.l. Disse kanalene er svært lønnsomme når det kommer til å konvertere kunder til abonnenter. Kundene som følger et brand på instagram er allerede opptatt av å følge med på nettbutikken gjennom sosiale medier. Disse kundene kan med andre ord være lettere å konvertere enn andre kunder. For eksempel kan dere på instagram inkludere lenker i biografien, da blant annet en lenke som leder besøkende til et registreringsskjema for e-postlisten. På samme måte kan dere inkludere en oppfordringsknapp på deres Facebookside for å oppmuntre følgerne til å registrere seg som abonnenter også. 

 

E-postmarkedsføring er en av de mest effektive måtene å drive salg på. Ikke kast bort tiden, kom i gang med å bygge abonnentlisten helt fra bunn. Etterhvert som flere melder seg på kan dere sende e-poster med kun noen få klikk. 



Andre artikler du kanskje vil like


ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM



Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.

Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende  bransjeløsninger. 

Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!

 

Kort presentasjon i Google Slides