Til toppen


Skrevet av
Gurusoft
 


7 tidløse metoder å øke konverteringen på i nettbutikken


For å øke konverteringen i nettbutikken er det vel så viktig med fokus på overbevisende produktsider som å optimalisere check-out siden. I nettbutikkens produktside tar nemlig flertallet av potensielle kunder beslutningen om å enten kjøpe et produkt eller forlate nettbutikken. En vellykket produktside krever mye mer enn kun fine bilder og velskrevne produktsider. Under vil det komme 7 punkter som hjelper dere med å forbedre produktsidene deres og dermed også øke konverteringen i nettbutikken. 


1. Ikke vent med å vekke interesse

Potensielle kunder venter ikke inne på en produktside for å få interessen vekket. De aller første sekundene en potensiell kunde kommer inn på en produktside er derfor helt essensielle. Det bør kommer klart og tydelig frem hva produktet er og hvorfor det er verdifullt. Målet er altså å lage en produktsiden som fanger kundens interesse ved første blikk.

 

2. Forstå og adresser kundenes bekymringer

Det er alltid en sammenheng mellom produktet, kundens motivasjon til å kjøpe det og deres innvendinger rundt kjøpet. Det er derfor viktig å forstå kundene sine og forsøke å identifisere potensielle bekymringer rundt produktet. Adressering av vanlige bekymringer kan også bidra med å sette høyere forventninger og dermed redusere antallet returneringer av et produkt. 

En generell måte å overtale kundens bekymringer på er å vise til solide garantier. Hva er returneringspolitikken dere og hvilken policyen har dere for kundetilfredshet? Hvis dette står gjemt på en egen side i nettbutikken bør det gjøres en endring. Ved å tilgjengeliggjøre og tydeliggjøre denne informasjonen forhindrer dere potensielle bekymringer knyttet til garantier. 

 

3. Fremhev “legg til i handlekurv”

Selv om det kan virke ganske åpenbart, er det fort gjort at det viktigste elementet på en produktsiden drukner i informasjon og bilder av produktet. “Legg til i handlekurv”-knappen skal ikke være mulig å gå glipp av. Knappen bør heller ikke kollidere med designet, men må være enkel og tydelig plassert.


4. Utfyllende bilder med videoer og GIFs

Hvis kunden skulle kjøpe det aktuelle produktet i en fysisk butikk, hva ville kunden sett etter og undersøkt nøye ved produktet? Nettbutikker bør minske forskjellen mellom å handle på nett og å handle i en fysisk butikk. Ved å bruke det visuelle på riktig måte kan nettbutikken forsøke å vise kundene det de ofte ville sett etter i en fysisk butikk, og dermed minske gapet. Produktbildene bør være utfyllende, gjerne med videoer og GIFs for et helhetlig bilde. Bilder og videoer brukes også til markedsføring og er verdt å investere i. 

 

5.Live chat på nøkkelsider

Live chat blir vurdert med høyest tilfredshetsnivå av alle støttekanalene. Potensielle kunder liker raske svar slik at de kan multitaske og føle at de er effektive i kjøpsprosessen. Ved live chat kan kunder få svar på spørsmål og deretter ta en informert beslutning. Live chat kan kreve manuelt arbeid og er ofte best å bruke i perioder med høy trafikk eller på bestemt produktsider. En chattefunksjon gir også ekstra trygghet selv om den ikke brukes. 

 

6.Anmeldelser og personlige erfaringer

Nesten 95% av kundene leser anmeldelser før de kjøper, og kunder stoler oftere på anmeldelser enn produktbeskrivelser. Omtaler og ærlige erfaringer fra andre kunder er avgjørende for å skape tillit i de fleste produktkategorier. Siden kundevurderinger er en relativt vanlig tilnærming, kan dere forsøke å gjøre deres anmeldelser til blikkfang. Dere bør også ha en strategi for hvordan kunder skal gi anmeldelser. Det kan være en idé å sende ut mail etter fullført kjøp og levering, slik at kunden blir minnet på å rate og gi ærlige tilbakemeldinger rundt kjøpsopplevelsen. 


7.Oppsalg og kryssalg

Målet med en produktside er å selge. Mange nettbutikker overdriver bruken av tilleggstilbud og relaterte produkter på produktsidene sine, og det får en helt motsatt virkning. Oppsalg og kryssalg kan være nøkkelen til økt gjennomsnittlig bestillingsverdi, men bør brukes på riktig måte. En moderat mengde med tilleggsprodukter på en produktside holder kjøperen fokusert på produktet de allerede ser på, men viser også til andre relevante produkter. 

 

Sist men ikke minst: Lag produktsider som selger

Produktsidene er livsnerven i nettbutikken deres. Er de dårlig presentert eller ustrukturerte kan dere risikere å gjøre kundene frustrerte og ende opp med å hindre eget salg. Jo mer innsats som legges inn på produktsidene, jo mer interesse vil det bli blant kundene. Begynn med å utarbeide ideer og repeter prosessen, så vil dere med stor sannsynlighet se økt konvertering. 

Lyst til å ta en prat med oss om netthandel? Ta kontakt med oss for en samtale her!



Andre artikler du kanskje vil like


ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM



Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.

Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende  bransjeløsninger. 

Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!

 

Kort presentasjon i Google Slides