Skip to main content
Til toppen

2-5 MIN LESETID


Når bør du skaffe deg PIM?
(Product information Management)



I dagens digitale handelsverdenen utgjør kvalitetsproduktinformasjon selve kjernen, og en velstrukturert produktkatalog sammen med digitale medieelementer er avgjørende for å oppnå suksess innen netthandel. Produktinformasjonsadministrasjon (PIM) er et verktøy som forenkler og effektiviserer prosessen med å organisere og vedlikeholde produktdata og digitale medier over ulike systemer, kanaler og forretningsprosesser. Men når kan man vite at tiden er inne for å gå til anskaffelse av et PIM verktøy? Svaret finner du i denne lille PIM-guiden!

 

1. Først og fremst - hva er PIM (Product Information Management)?

PIM (Product Information Management) er en prosess som åpner for en sentral håndtering av produktinformasjon. Programvaren administrerer informasjonen på tvers av en virksomhet, og klarer å håndtere all informasjon som kreves for markedsføring og salg av produkter gjennom distribusjonskanaler. PIM gir deg med andre muligheten til å samle og dele all din produktdata fra kun én plattform.
 



Product Information Managements rolle i ecommerce

2. Hvorfor er PIM nødvendig? 

Et godt PIM verktøy kan være en avgjørende faktor for nettbutikken. God organisering og konsekvent bruk av produktinformasjon er viktig for å gi kundene en god handleopplevelse. PIM kan hjelpe deg med å skape nettopp dette, altså nettsider med engasjerende og relevant innhold. I ecommerce er PIM spesielt relevant for forhandlere som bruker flere kanaler, ettersom PIM blir administrerer på et sentralisert sted. 



3. Gurusoft PIM

Et godt PIM-verktøy bør være en avgjørende faktor når du velger leverandør av løsning for netthandel. Gurusoft PIM gir deg ikke bare full kontroll på produktinformasjonen, med både vedlikehold og masseoppdatering som en del av netthandelsplattformen. Det er også et verktøy for innholdsmarkedsføring. I tillegg tilbyr Gurusoft unike integrasjonsløsninger, bruk av flere kanaler og mulighet for å samle alt i én felles produktdatabase for flere språk, valuta og nettsteder. Du kan finne ut mer om Gurusoft PIM her.


 


Lyst på en fullstendig sjekkliste for å avdekke ditt PIM-behov? 



4. Når har du behov for et PIM verktøy?

Jobber du med varehandel og selger produkter videre, har du mest sannsynlig behov for PIM. Sjekk ut listen under for å se om du har behov for PIM.

Du jobber med produktinformasjon

Du har unødvendige feil i produktinformasjon til ulike kunder

Du kan spare/tjene mye hvis du blir mer effektiv i kundedialog og ordreprosessen

Du selger, eller vurderer, til ulike land med ulike valuta og språk

Du har mer en 100 produkter

Du har komplekse og tekniske produktinformasjon

Produktene dine har flere egenskaper og spesifikasjoner

Produktene dine har attributter

Produktene dine har varianter

Produktene dine må bygges/konfigureres

Du har kunder med ulike behov for produktinformasjon (priser og produkter)

Du trenger å effektivisere og automatiserer kommunikasjon med ulike interessenter; ansatte, kunder, bransjen og media

Du har et organiseringsbehov rundt arbeidsflyter for produktinformasjon

Du ønsker å øke salg og kryssalg


5. DAM (Digital Assets Management)

Digital assets management (DAM) er et system som lagrer, organiserer og deler digitale eiendeler. DAM kan fungere som både versjons- og adgangskontroll, da systemet lagrer tidligere versjoner og sikrer riktig tilgang til eiendelene vha. integrasjon mot katalogtjenester. Med DAM har du kontroll på berikende data som bilder, videoer og dokumenter, så systemet er superviktig for gode digitale løsninger.
 

 

Har du spørsmål eller ønske om å komme i gang med PIM? 


Ta en prat med Espen! Han vet det meste om det som rører seg innen netthandel, PIM og DAM.

  • I løpet av 20 år i netthandelsbransjen har han hjulpet utallige bedrifter med å komme seg over på effektive, solide og konverterende netthandelsplattformer.
  • Han vet hvordan PIM kan bidra til både tidsbesparelser og pengebesparelser i bedriften din. 
  • Sist men ikke minst er han en utrolig trivelig kar å prat med. Du kan booke en samtale med han på et tidspunkt som passer deg her!
     


Andre artikler du kanskje vil like

 

 



HVORFOR VELGE OSS?

 

Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.

Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende bransjeløsninger. 

Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!

 

Lenker
Min side