Skip to main content
Til toppen

Trendrapport B2B ecommerce 2023


Er det en ting som er sikkert, så er det at B2B aktører trenger en strategi på nett for å lykkes i 2023! Tidkrevende og manuelle arbeidsrutiner må reduseres, og "face to face" møter med potensielle kunder blir langt fra like viktig som før



Det er flere trender som er spesielt viktige for B2B netthandel i 2023. Disse reflekterer kjøpers endrede holdninger til hvordan de samhandler med bedrifter. McKinsey & Company melder om at:

  • Nesten 65 prosent av B2B-bedrifter på tvers av bransjer nå tilbyr e-handelsmuligheter (internasjonale tall).
  • Majoriteten av bedriftskunder foretrekker digitale kanaler fremfor "face to face" salg.
  • Netthandel har nå overgått både telefonsalg, epostoppfølging og chat som den mest brukte kanalen for innkjøp.

     


1. Riktge systemer blir virksomhetskritiske for forretningen din i 2023
 

Først og fremst; Skal man lykkes i dagens marked med tøffere konkurranse, samtidig som man løfter kundeservice og kundeverdi, har man ikke "nubbsjans" med utdaterte systemer uten oppdatert innhold. Inn i det nye året trenger du:

  • Moderne verktøy og programvare for å sikre gode kundeopplevelser gjennom brukervennlige løsninger og flott design.
  • Gode integrasjoner for å løse kundespesifikk informasjon gjennom avtaler som; priser, produktutvalg, dokumenter o.l.
  • Løsninger som skalerer i takt med vekst i ulike markeder
  • Fleksibilitet i plattformen din for å kunne jobbe smart dag-til-dag med oppsalg, kundeservice og opplæring
  • Ivareta at hele salgsorganisasjonen kan jobbe effektivt mot ulike kundegrupper via portalene.
  • Ivareta både nye kunder og og proffkunder.

Gurusoft har vært kjent for å være en ledende aktør for integrasjon mot netthandel. Ta en titt på vår integrasjonsside!


2. Kunden i fokus
 

Det er ikke lenger rom for å tilby kunden halvveise løsninger når det kommer til produktinformasjon, transaskjoner, og kommunikasjon. Kunden forventer nå like proffe løsninger som de bruker når de handler som privatkunder fra B2C butikker.

  • B2B kunder ønsker å forholde seg til flere kanaler når de handler. I B2B-bransjen inkluderer kundekontaktpunkter ofte mobilapper, nettsteder, sosiale medieplattformer og markedsplasser.
  • B2B lojaliteten er på vei nedover, som betyr at du kan ikke forvente "business as usal"i all fremtid. Vær beredt på å kjempe mer for beholde kundene dine i 2023.
  • Husk at det er opp til kundene å bestemme hvordan de ønsker å kommunisere og samhandle med bedriften din. Flere og flere ønsker ikke å ringe deg, eller chatte, eller bla i en katalog, eller selvbetjening via nettportalen alene. Ja takk til variasjon i kommunikasjonsmetoder!

3. Raske og enkle leveranser


Alle kunder har generelt sett blitt mer utålmodige, og noe av grunnen til dette er at leveransetidene på bestilliger ble forbedret under pandemien. I slutten av 2021 og i løpet av 2022 ble logistikken 20% mer effektiv, hvor nye transportører med nye leveransemetoder gjorde sin fremmarsj. For enkelte aktører kan svaret være å engasjere en ekstern logistikkaktør til å ta seg av forsendelsene. For andre vil det være å tilknytte seg flere transportører med ulike fordeler. Noen vil også vurdere å droppe lager, og heller ha droppshipping hos sine leverandører og produsenter. God flyt mellom virksomhetskritiske systemer fra innkjøp og økonomi, til netthandel og logistikk, vil B2B-aktører kunne levere bestillinger mer effektivt.
 

4. Endringer i forsyningskjeden
 

Med mangel på råvarer og forsyning som vi ser en trend på fremover, er det mange som er usikre på hva de bør gjøre med tanke på lager og sikring av produkter. Stadig flere vurdere å finne nye steder for å drive innkjøp, og som et resultat har mer enn 60 % av B2B e-handelsbedrifter besluttet å redusere avhengigheten av spesifikke land, som for eksempel Kina, og utvide kapasiteten til enkelte nisjeaktører i nye land. For norske virksomheter som har større kapasitet og produksjon, kan digitalstrategi og netthandel være løsningen til vekst gjennom synlighet og tilgjengelighet i nye land. Dette på en kosteffektiv måte ved å utnytte eksisterende netthandelsplattform i Norge for videre vekst. Alle B2B-ledere må fokusere på å kombinere sine grunnleggende forsyningskjedeevner med gjeldende digitale strategi. På denne måten kan de beskytte seg mot globale forsyningskjedeavbrudd samtidig som de forblir konkurransedyktige.


5. Bærekraften utvikler seg videre
 

Forretningsutvikling og opplevelsen av din merkevare og posisjon i markedet, må ha et forhold til "bærekraft" som tema i en eller annen form. Flere bedrifter, produsenter og merkevarer har prioritert bærekraftsarbeid for å imøtekomme det stadig mer miljøbevisste markedet. Bærekraftig produksjon, miljøvennlig emballasje for produktene dine, miljøvennlige fraktalternativer og nett-nullutslippsprogrammer er noen populære strategier for å understreke bedriftens forpliktelse til bærekraft gjennom e-handelsportalen din.

 

6.Mobiloptimalisering fortsetter
 

Mobiloptimalisering er ikke et nytt punkt i trendrapporten, men er fortsatt med fordi det fortsatt er mange B2B-aktører som ikke har en mobilvennlig nettbutikkløsning. Her er noen tips til hva du bør fokusere på: 

  • Fokuser på personalisering med et minimum av kundespesifikke priser, produkter og avtaleforhold.
  • Legg til grunn arbeidsverktøy for raske prosesser som:hurtigkasse, oppslag på tidligere ordre, suppleringsordre, handlelister med mer.
  • Sømløs bestillingsopplevelse ut fra forhåndsdefinerte kundeforhold som igjen gjør handelen brukervennlig og personlig.
     

7. Selge direkte til forbruker
 

D2C: "Direkte-To-Consumer" handler om å selge varene dine uten å involvere ledd som leverandører, grossister, proffmarkedet eller forhandlere. Bedriftssalg ved bruk av denne modifiserte modellen representerer for tiden halvparten av alt salg på det internasjonale markedet, og denne trenden forventes å fortsette inn i Norge.

Har du mulighet så er det flere fordeler du kan få ved å markedsføre og selge direkte til forbruker:

  • Analyserer kundeadferd direkte og gir innsikt i transaksjoner.
  • Øke lojalitet til dine produkter og merker.
  • Skaper nye inntekteskilder.
  • Utvider maktbalansen mellom store forhandlere og prispress.
  • Gir økt kontroll på kundebehov på tvers av salgsdistribusjoner.


P.s! Ønsker du å finne ut mer om Gurusofts B2B nettbutikkløsning kan du ta en titt her! Husk at du også kan booke en prat med oss når som helst om tiden er inne for en samtale rundt din bedrifts neste nettbutikkløsning

 



Andre artikler du kanskje vil like


ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM



Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.

Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende  bransjeløsninger. 

Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!

 

Kort presentasjon i Google Slides

Lenker
Min side