Search Engine Marketing (SEM): Når og hvordan skal det brukes?
Søkemotormarkedsføring (SEM) innebærer betalte annonseringer øverst i søkeresultatet ved et relevant søk. Annonsen blir synlig på søkemotorer, som for eksempel Google, når en potensiell kunde søker etter nøkkelord bedriften ønsker å være synlig på. Det er med andre ord måten å lede folk fra søkemotorer til ønskede nettsider via annonser. Slik markedsføring hjelper en bedrift å bli synlig, samt gir relevant og målrettet trafikk til nettsiden.
Det er vanlig å blande begrepene søkemotormarkedsføring og søkemotoroptimalisering (SEO). SEO handler om å oppdatere et nettsted slik at det vises organisk i Googles resultater, mens SEM omhandler annonseringen øverst i søket. Søkemotormarkedsføring viser resultater umiddelbart, da det går på betalt plassering, mens arbeid med SEO ofte ikke gir utbytte i målrettet søk før over lengre tid.
Hvordan fungerer SEM?
SEM baserer seg på to viktige begreper; søkehensikt og auksjonsbasert annonsering. Utgangspunktet til SEM er søkeintensjonen hos potensielle kunder. Hva søker potensielle kunder etter, og hvor nærme er de å gjøre et kjøp? Disse spørsmålene er viktig å definere for å drive målrettet annonsering basert på søkehensikt. For eksempel kan søket “fritidsaktiviteter for barn” indikere at det vil komme et behov for å kjøpe fotballsko, men at den potensielle kunden ikke nødvendigvis er innenfor markedet på søketidspunktet. Søkehensikten er å aktivisere barnet og potensielt bruke fotballsko, men ikke kjøpe de. Imidlertid vil søket “billig fotballsko til barn” indikere at den potensielle kunden er mye nærmere et kjøp. Dette regnes som et søk med høy søkehensikt for å kjøpe fotballsko.
Målet med SEM er å bygge kampanjer målrettet mot de potensielle kundene med høyest søkehensikt. Dette kan gjøres ved å opprette annonsegrupper målrettet mot søk med spesifikke merker, “Nike fotballsko”, eller spesifikke “ikke-merkede” søk, “fotballsko til kunstgress”.
I tillegg til å basere seg på søkehensikt, er auksjonsbasert annonsering en stor del av SEM. Hver eneste gang et søk skjer i søkemotoren kjøres en sanntidsauksjon som tildeler søkets annonseplass til valgt annonsør basert på auksjonsresultater. Annonseplassen tildeles på bakgrunn av høyest bud per klikk og annonsens kvalitet, hvilket bestemmes av faktorer som estimert klikkfrekvens, relevans og annonsens landingsside. Google vurderer med andre ord hvor passende annonsen din er for søkeren, og bestemmer annonseplass ut i fra det.
Mye av jobben med SEM er å oppnå høye kvalitetspoeng hos Google på søkeordene med høy intensjon. Dette kan gjøres ved å lage en overbevisende annonsetekst og landingssider som samsvarer med søkeordene.

Når bør SEM brukes?
1. Når du har forstått interaksjonen mellom produkt, marked og budskap.
Kvalitetspoengene avgjør hvor mye som betales per klikk. En god poengsum avhenger av annonseteksten og dens relevans for målsøkerne. For å lykkes med SEM, må du derfor ha forstått hvem markedet består av og hva som appellerer til målgruppen. Dersom dette ikke er bestemt, kan du ende opp med lav score, hvilket betyr at du vil bli høyere belastet for annonser, og det vil være vanskelig å lykkes.
2. Når du treffer et marked istedenfor å lage ditt eget.
SEM er avhengig av søk med høye intensjoner, hvilket også betyr at folk må søke etter din type produkt eller tjeneste. Dersom du selger et produkt i et etablert marked er det lettere å finne riktige søkeord å målrettes mot enn dersom produktet er i en ukjent kategori. Benytt derfor SEM når markedet allerede er bevisst på produktet.
Søkemotormarkedsføring er en kraftig og mye brukt form for markedsføring. Ved å benytte målretting basert på søkeord, samt en kombinasjon av betal-per-klikk, høy søkehensikt og auksjonsbasert annonsering er SEM ofte en gunstig metode. Forståelse for disse prinsippene gir din bedrift mulighet til å nå deres potensielle kunder akkurat når de er klare for å gjennomføre et kjøp.
Avslutningsvis er det viktig å nevne at en suksessfull netthandel handler om å ha en god netthandelsløsning i bunnen. Gurusoft vil kunne bistå din bedrift med å briljere digitalt, og hjelpe deg mot "next level ecommerce". Ta kontakt for mer informasjon om våre løsninger!
Andre artikler du kanskje vil like
ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM
Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.
Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende bransjeløsninger.
Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!