Skip to main content
Til toppen


5 tips for å øke julesalget på nett i år

Hvordan skal du være proaktiv i en tid der julesalget går ned grunnet uro i handelsøkonomien med inflasjon, høye råvarepriser, og nedgang i handlekraft? En vellykket julehandel i år vi være en kombinasjon av gjennomtenkte tilbud, forbedret kundeopplevelse, og strømlinjeformet internprosesser der dere sparer kostnader.


1. Sterk online tilstedeværelse


Bedrifter som ønsker å skille seg ut denne høytiden, må sørge for å ha en sterk online tilstedeværelse. Her må en lykkes med å kunne tilby gode kundeopplevelser, snu seg rundt i takt med forventninger, og holde fokus på å gi ekstra verdi  i salget. Da kommer salget til å gå din vei.
 

  • Søkemotoroptimalisering. Glem ikke at søkeord, og innhold kan endre seg i takt med høytiden. Sjekk at du har gode landingssider, oppdaterte produktinformasjonsisder, og ikke minst fyldig og beriket produktinformasjon på de viktigste produktene for høytiden. Her med riktig innhold, tags, og andre bidrag som bilder og videoer. 
     
  • Sosiale medier. For alle bransjer er en tilstedeværelse på sosiale medier et must. Selv produksjonsbedrifter bruker tid på å nå sine kunder på Facebook og andre kanaler. Vet du ikke hvilke kanaler som er best for dine målgrupper, så gjør jobben med å finne dette ut. Du kan kjøre masse i disse kanalene av; kampanjer, konkurranser, dialog, nyheter, mersalg og kryssalg.


2. Sjekk kvalitet i løsningen din

Det er viktig at ikke det er vanskelig, treigt eller komplekst å komme inn og finne frem i butikken din. Det samme gjelder på nett! Du må ha kontroll på:
 

  • Lastehastighet. Treige sider betyr at potensielle kunder ikke gidder. Spesielt på mobil. Du må være forberedt på økning i nettrafikk i løpet av julen.
     
  • Fint innhold og design. Husk at  grunnen til at kunder kommer til nettbutikken din er jo for å finne aktuelle produkter. Det er like viktig for en nettbutikk som en fysisk butikk å oppleves som ryddig og oversiktlig.  Siden din må være optimalisert med både innhold, kategorier, bilder og andre forhold som gjør brukeropplevelsen optimal. 
     
  • Er du oppdatert? Hvis du har stort vareutvalg og mange kunder på avtaler kan det fort være at dette blir overveldende å vedlikehold manuelt. Vurder hvor du kan og bør automatisere gjennom ulike systemer med integrasjonsverktøy. 






Obs! God produktinformasjon har blitt en forutsetning for å lykkes med netthandel, og kundene etterspør produktinformasjon som aldri før! Med et godt PIM (Product Information Management) system berikes kundenes handleopplevelse, og legger grunnlaget for returnerende besøk. Er du i tvil om du trenger PIM? Last ned vår sjekkliste og finn ut om tiden er inne!

3. Gi den beste brukeropplevelsen 

Hva kan du bli bedre på? Du vet det sikkert!
 

  • Er produktinformasjonen din god nok? 
     
  • Har du gode bilder på alle produkter, bannere og lister?
     
  • Har du jobbet opp opplæring via tilbehør og alternativer på produkter?
     
  • Har du en god navigasjon i løsningen din via meny, kategorier og søk?
     
  • Finner kunden din frem til de produkter de ønsker?
     

Hvis ikke, jobb på for dette har du peiling på, det er dine produkter og din butikk! 


4. Gjør noe gøy og ekstra

Når vi må slåss mer om kundens gunst, må du tenke på hva du kan gjøre av ting som er litt ekstra. 
Først og fremst oppdater nettsidene dine for å passe til høytiden, og gjør en ekstra innsats - det vil merkes!
 

  • Kan du tilby bedre pris?
     
  • Har du ekstra kundeservice og tilgjengelighet via feks epost og chat på kvelden?
     
  • Tilbyr du gratis frakt?
     
  • Har du julebonus eller kundeklubbtilbud som kan resultere i noe gratis for kunden?
     

Du har sikkert noen ideer på hva dine kunder vil sette pris på, og hva som kanskje oppleves som noe ekstra i trangere tider.


5. Er du konkurransedyktig nok når avgjørelsen skal tas?

Det er ikke nok å gjøre "same as last year", du må hele tiden løfte opp kvaliteten, men samtidig ikke glemme det avgjørende for å trekke beslutninger:
 

  • Har du varen på lager, og har du oppdatert riktig lagerbeholdning?
     
  • Har du prissensitive varer som løpende blir sammenlignet, og er du der de sammenlignes?
     
  • Har du god nok kundeoppfølging; FAQ, chat, utvidet åpningstider på kundeservice, ol.?
     
  • Har du fremhevet dine fordeler i bannere, CTA-er, i handlekurven, på produktlister osv?
     

Økt engasjement ved hjelp av ulike kanaler bidrar til å øke konverteringsfrekvensen. Å skape den beste brukeropplevelsen lokker en kunde til å kjøpe fra nettstedet ditt og være en gjentakende kunde. Hvis du har spørsmål knyttet til nettbutikk og optimalisering av din onlineforretning tar vi gjerne en prat med deg når du ønsker!



Andre artikler du kanskje vil like



Lenker
Min side