Topp SEO-trender 2023
SEO er dynamisk og i stadig utvikling, og har derfor blitt en viktig komponent i markedsføringsstrategier for selskap av alle størrelser. For å nå potensielle kunder må markedsførere fortsette å dra nytte av brukernes søkeatferd og avhengighet av søk. Ved å opprettholde og fremme SEO-innsatsen kan dere i tillegg til å øke synlighet og trafikk oppnå et konkurransefortrinn. Investering i SEO kan på lang sikt være viktig for selskapets suksess. I denne bloggposten vil vi presentere noen av de viktigste SEO-trendene for 2023.
1. E-E-A-T (Experience, Expertise, Authority, Trustworthiness)
Det vil fremdeles være viktig å forsterke EAT-signaler på nettstedet der det er aktuelt. Brukeropplevelsen forblir sentral og det er essensielt å vise at nettstedet ditt er verdt de besøkendes tid, gjennom både autoritet, tillit og ekspertise. I tillegg la Google i desember 2022 til en ekstra faktor i dette prinsippet - Experience. Google favoriserer innhold som viser tydelig førstehåndserfaring tilknyttet tjenesten, produktet eller informasjonen som markedsføres. For å sikre at søkeren får verdifullt innhold må Google vite at skaperen av innholdet har relevant erfaring fra den virkelige verden, slik at spørsmål og informasjon blir svart på best mulig måte. Gjør en vurdering av eksisterende innhold og emner, samt tenk på dette i fremtiden, for å sikre at merkevaren din har relevant erfaring og ekspertise på alle presenterte områder.
2. Visuelt søk
Google legger stadig vekt på visuell søkefunksjonalitet. Den unge generasjonen er i førersetet for visuelt orientert kommunikasjon og informasjonssøk, hvilket gjør visuelt søk til en voksende trend blant gruppen. Visuelle søkemotorer som Google Lens har blitt stadig mer populære, og søkere bruker i større grad bilder og videoer for å finne relaterte produkter og tjenester. Ved å tilpasse SEO-strategien til å inkludere visuelt søk og optimalisere deres visuelle innhold kan selskapet nå denne generasjonen og henge på utviklingen.
3. Teknisk SEO
Teknisk SEO påvirker brukeropplevelsen og i samsvar med at søkernes forventninger øker vil forbedring av tekniske aspekter ved nettsteder fortsette å øke i betydning. Dette inkluderer alt som gjør nettstedet ditt raskt, mobilvennlig, brukervennlig, funksjonelt og enkelt å navigere. Bedre brukeropplevelser vil bety høyere rangering på resultatsidene til søkemotorer som Google. Teknisk SEO bør derfor være av de viktigste hensynene dere tar ved konfigurasjon av SEO-strategi og -investering.

4. Videomarkedsføring
Videoens rolle i søk vil øke og 2023 vil uten tvil være videoens år. Ettersom selskaper ønsker større publikum på visuelle, videobaserte plattformer (TikTok, Instagram etc.) vil de også produsere mer videoinnhold. Parallelt med dette vil flere som driver med video benytte søkedata for å informere om sine strategier. Google favoriserer videoinnhold og søkere viser stadig større oppmerksomhet til videoresultater. Merk deg at det ikke trengs store produksjoner for å skape godt innhold, fokuset vil trolig lenes mot enkle, mobilinnspilte videoer. Sørg også for å bruke detaljerte, nøkkelordrike tags til videoer på nettsiden.
5. Mobilresponsivitet
Ikke glem å sørge for responsivt innhold også for mobil. Flere foretrekker surfing på sin mobile enhet, og denne trenden vil fortsette i 2023. Google har en tendens til å rangere mobilvennlige nettsider høyere i søkeresultatene, fordi Google ønsker å gi best mulig brukeropplevelse. Så ikke glem mobilen - selv om mange nye trender har kommet på banen!
6. Produktsideoptimalisering
Google belønner innhold som er informativt. I tillegg har pandemien ført til økning i netthandel og endring i forbrukernes søke- og netthandelsvaner. Optimalisering av produktsider kan derfor være en fordelaktig måte å skape konkurransefortrinn på en ellers konkurransepreget plattform. Produktsider som også inkluderer nyttig informasjon og svarer på brukerens spørsmål vil derfor være en populær SEO-trend for 2023. Vurder derfor å implementere FAQ-seksjoner, ytterligere produktdetaljer og kundeanmeldelser i deres produktsider.

7. Core Web Vitals
Google oppdaterte søkealgoritmen i 2021 til å inkludere en samling av tre ytelsesmålinger, Core Web Vitals. Målingene tas i betraktning av Google når rangering av søkeresultat bestemmes. For nettsider som ønsker å rangeres høyt i søkemotoren vil disse faktorene dermed være essensielle i SEO-strategien. De tre målingene består av lastehastighet, sideinteraktivitet og visuell stabilitet, hvilket hovedsakelig bunner ut i brukeropplevelse.
8. Chat GPT
En av de største SEO-trendene for 2023 er ChatGPT. ChatGPT er en ny AI-drevet chatbot som bruker store datamengder for å kommunisere med brukere og svare på spørsmål. Selv om det kan være fristende å benytte chatboten til å produsere innhold er det viktig å unngå dette! Googles nyeste oppdatering kan identifisere AI-skrevet innhold og dermed straffe nettsider med dårlig rangering.
Husk på!
Endrede søkealgoritmer, teknologiske framsteg og endret søkeatferd er noen av årsakene til SEO-trendene for 2023. Husk at SEO-trender kan endre seg uforutsigbart og hurtig. Selv om flere av våre presenterte trender kan være nyttige i arbeidet med SEO-strategien, anbefaler vi dere å følge med på utviklingen og tilpasse strategien for å holde selskapet konkurransedyktig. Husk også at suksessfull netthandel handler om å ha en god netthandelsløsning i bunnen. Gurusoft vil kunne bistå din bedrift med å briljere digitalt, og hjelpe deg mot "next level ecommerce". Ta kontakt for mer informasjon om våre løsninger!
Andre artikler du kanskje vil like
ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM
Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.
Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende bransjeløsninger.
Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!