Skip to main content
Til toppen


Hvordan øke butikksalget i 2023?


Konkurransen mellom netthandelsaktørene blir stadig tøffere, og det vil fortsette å tilspisse seg i 2023. Hvis du som leser denne artikkelen ikke har digitalisert forretningen din enda, og ikke selger varer via nett vil denne artikkelen ikke være til særlig hjelp. Da har du imidlertid en stor jobb foran deg, og du kan ta en prat med oss i Gurusoft om å starte din digitale forretningsreise. For deg som har investert i netthandel er det bare å følge med videre!

1. Kundeopplevelsen er første prioritet

Noe av det aller viktigste du kan tilby i nettbutikken din er gode kundeopplevelser. Dermed er det uhyre viktig at du som netthandelsaktør har kontroll på nettopp dette. Det er måten kundene dine opplever produktene dine, kommunikasjonen din, betaling og utsjekk som avgjør om de kommer til å handle av deg, og om de vil returnere senere for å gjennomføre flere kjøp. Her er noen punkter du kan tenke på i den sammenheng:

  • Ha god flyt mellom kundereisen og kommunikasjon dere deler på plattformene deres.
  • Hold en rød tråd i branding og kommunikasjon på SoMe. 
  • Vær tilgjengelig for samtaler eller chat på tidspunktene kundene dine handler på. En nettbutikk som selger klær har for eksempel ofte stor trafikk på kveldstid og i helger. 
  • Vær obs på at kundene dine sammenligner pris og kvalitet hos deg og hos konkurrentene dine. Pass på å tilby konkurransedyktige priser og del detaljert produktinformasjon for å skape trygghet hos kunden. 
  • Pass på å tilby betaling- og fraktalternativer som kundene kjenner til og stoler på. Dette gjør det lettere for dem å gjennomføre kjøpet hos deg!

 


LURER DU PÅ HVA SLAGS NETTBUTIKKLØSNING SOM PASSER DIN BEDRIFT BEST?
 



2. Heng deg med på trender og skap riktig oppmerksomhet 

Mange har fortsatt mye å gå på når det kommer til dette punktet. Kunder lar seg påvirke av alt fra farger, opplevelser, trender, bærekraft, smarte løsninger, gjenbruk osv. Dette er noe du kan utnytte i markedsføringen din, og på produktsidene dine. 

  • Vis til nyttig tilbehør og reservedeler på produktsidene dine for å trigge mersalg. 
  • Del informasjon om varer du som aktør kan reparere, fremfor at kunden bestandig må kjøpe nytt. 
  • Fortell om hvordan dere har gjort bevisste valg når det kommer til miljøvennlig innpakning og forsendelser.
  • Finnes det noen kjente profiler som kan være en god promotør for ditt brand eller konsept? Finn ut hva som skal til for å inngå en avtale.
  • You get the drift...


3. Vær smart med priser

Hvis du opplever at kundene blir mer bevisste og prissensitive, så må du passe på at du i det minste tilbyr konkurransedyktige priser. 

  • Se om du har noen produkter du kan sette en “lokkepris” på.
  • Hvis du har bedriftskunder vil det være lurt å kommunisere gode fordelspriser.
  • Har du produkter du har gjort en god deal på ved innkjøp? Trekke disse frem i bannere og som fokusprodukter.


4. Gi kunden mange nok og riktige valg

Hva får oss til å velge et produkt fremfor noe annet? Det kan være en anbefaling vi har fått, en pris som er riktig, en kampanje som har fanget oppmerksomheten vår eller lignende. Men hvordan hjelper vi kunden med å ta et valg? 

  • Ikke gi for mange alternativer, det kan skape unødvendig usikkerhet for kunden rundt hva han skal velge å kjøpe.
  • Vær tydelig på å tørre å anbefale, kunden stoler på deg som ekspert.
  • Fjern valg som gjør at kunden faller ut av handleprosessen.
  • Fjern unødvendig støy som for mange produktkaruseller, og for mange budskap på en og samme side.

5. Ha enklere og flere kampanjer

Det er kun de store varehusene som kan kjøre kampanjer på 100 produkter samtidig. For mindre aktører gjelder det å tenke smart for å få mest ut av et lavere annonsebudsjett. Det er bedre å ha løpende kampanjer med maks 3-4 produkter, og heller bytte ut produktene i annonsene oftere. Da gir du kunden inntrykk av at det skjer mye hos deg, og plutselig annonserer du en vare som fanger kundens oppmerksomhet. Det samme gjelder med nyheter, forhåndsbestillinger og andre interesseskapende tiltak. Vi liker å glede oss til noe.
 

6. Skap et godt førsteinntrykket med en god banner

Aldri undervurder en skikkelig banner! Det er ofte det første du møter når du kommer inn i en nettbutikk, på en forside, eller på en landingsside. Men hvor lenge har du hatt den samme banneren der? Dette er kanskje det beste "showroomet" du har, og mange utnytter ikke denne plassen godt nok. Det er ikke her du skal holde på gjenkjennelighet, det gjør du med logo og andre forhold som farget etc. Banner må brukes for å trigge en følelse, opplevelse eller ønske. Bruk også video eller litt dynamikk for ekstra oppmerksomhet.
 


HVA MÅ DU HUSKE PÅ NÅR DU SKAL STARTE NETTBUTIKK?
 



7. Gjenta - for å skape trygghet for beslutning

Det er forskjell på støy og budskap som er trygghetsskapende. Det er en kjensgjerning at vi ikke alltid klarer å bestemme oss med en eneste gang. Noen metoder for å trigge kunden uten å “spamme” dem kan være:

  • Tilby en liten rabattkode
  • Tilby nedbetaling
  • Send relevant informasjon som underbygger kjøp av produktet
  • Tilby gratis frakt
  • Utnytt engasjement rundt deg og produktet, influenser, omtaler, tester ol.


8. Ikke glem "gamle kunder"

Visste du at det koster syv ganger mer å få nye kunder til nettstedet ditt, enn å beholde eksisterende kunder? Samtidig hører vi som jobber med salg: "vi har flere tusen kunder, men det er mange av dem som ikke handler så ofte". Hvorfor det? Er det fordi du ikke har godt nok fokus på dem, og det er vanskelig for en liten salgsavdeling å følge opp alle sammen? Her er netthandel en topp kanal der du kan jobbe 1-til-mange.

  • Sannsynligheten for å selge til eksisterende kunder er 70%, sammenlignet med salg til nye kunder på 5%-20%.
  • Utvid livstidsverdien til dine kunder ved å øke fokuset på å pleie eksisterende kunder.
  • Del kundene dine inn i segmenter der du kjører parallelle prosesser, med informasjon og markedsføring. Det er ikke alltid greit å kjøre "alle over en kam".
  • Bruk personalisering.
  • Utnytt lokketilbud for å få kundene "aktive" igjen.


9. Tenk over mersalgsstrategien din på nytt

Det kan være at du har lest gjennom flere av disse punktene og tenkt, "ja, dette gjør vi jo".
Men merk at det er en forskjell på å tilby noe, og det å tilby det på riktig måte.
Ville du behandlet alle kunder du snakket med i din fysiske butikk helt likt, eller ville du endret råd og tilbud i takt med informasjonen kunden delte om seg selv?

  • Kunsten med mersalg er å gi kunden en følelse av merverdi.
  • Gi dem mersalg som er relevant for dem. Kundene dine har ikke identiske behov, og jo bedre du kjenner dem, jo bedre tilbud kan du gi dem.
  • Bli en mester på å tilby relevante mersalgsprodukter ift kundens opprinnelige kjøp.
  • Tenk på hvor kunden din er i livet; er det følelser involvert? Er det en spesiell tid på året? Er kunden prissensitiv? Finnes det noen geografiske utfordringer?


10. Lær av de store

Det funker faktisk, fordi Amazon, Google, Ebay og andre store merkevarer i bransjen gjerne har helt andre muskler når det kommer til økonomi og markedsbudsjett. Dette betyr at de allerede har tatt seg av testingen og feilingen, slik at du kan hente inspirasjon fra tilbudene, salgstiltakene, designet, og kommunikasjonen de kjører i dag. Det er alltid noe å lære!

Det er sikkert mange andre spennende tiltak du kan gjøre, og aldri gi opp å lete etter dem!  Men gjør du ihvertfall disse tingene nevnt her fra oss i Gurusoft, så er du et godt steg videre. Lykke til, og følg med for mer kunnskap fra oss!



Andre artikler du kanskje vil like


ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM



Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.

Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende  bransjeløsninger. 

Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!

 

Kort presentasjon i Google Slides

Lenker
Min side