Skip to main content
Til toppen

2-5 MIN LESETID


 

Er du distributør av mat og drikkevarer? Slik optimaliserer du nettbutikken din

Nettbutikker innen mat og drikke har opplevd en betydelig vekst de siste årene, både i B2B og B2C markedet. Ifølge The Business Research Company vil det globale markedet for netthandel av mat og drikke vokse fra 69,77 milliarder dollar i 2023, til 85.25 milliarder dollar i 2027. Det forventes også at markedet skal vokse med en årlig vekstrate på 5,9% fra 2024 til 2028 (The Business Research Company, 2024). For å fortsette å tiltrekke og beholde kunder, er det avgjørende å optimalisere nettbutikken din i det voksende markedet. For å hjelpe deg med å forbedre nettbutikken din, skal vi gå gjennom seks nyttige tips som gjelder for både B2B og B2C aktører:

 

1. Omfattende produktinformasjon
Detaljert produktinformasjon er essensielt i mat- og drikkebransjen. Det er viktig å inkludere omfattende beskrivelser, ingredienslister, næringsinnhold og allergeninformasjon i produktinformasjonen. Ifølge en studie fra Emerald, er høy kvalitet på produktinformasjon avgjørende for å redusere usikkerhet og øke tilliten til nettbutikken (Amsl et al, 2023). Bilder og videoer av høy kvalitet som framstiller produktene, kan også bidra til å øke kundens tillit til butikken, og øke sannsynligheten for at de kjøper et produkt.

 


2. Tydelig og oversiktlig prising

Tydelige og oversiktlige priser er viktig for både B2B- og B2C-kunder. Det er viktig å fremheve rabatter og spesialpriser for større bestillinger. Dette kan oppmuntre kundene til å kjøpe større mengder mat- og drikkevarer, som kan øke den totale omsetningen. Det kan være lurt å ta i bruk en priskalkulator for å gjøre det enkelt for kundene å se prisene basert på hvor mye de kjøper, spesielt om bedriften din ofte selger store volum av mat og drikkvarer.

 

3. Effektiv logistikk og levering

Leveringstider og logistikk er kritiske faktorer for mat- og drikkebransjen. En studie fra Capgemini viser at 55% av netthandelskunder vil bytte til en konkurrent dersom de har kortere leveringstid (Capgemini, 2019, s.7). Ved å ta i bruk pålitelige logistikksystemer som sikrer rask og effektiv levering, vil du få et fortrinn foran konkurrenter som ikke gjør det samme. Å gi kundene mulighet til å spore bestillinger, tilgang til ulike leveringsalternativer, inkludert ekspresslevering for ferskvarer, kan også være en fordel.
 

4. Mobiloptimalisering og brukervennlighet

Noe av det viktigste du kan gjøre for å øke brukervennligheten er å sikre deg en mobilvennlig nettbutikk, spesielt i en tid der stadig flere kunder bruker mobilen for å handle. Derfor er det viktig å sikre at nettbutikken har et mobilvennlig format og oppsett, som både er funksjonell og ryddig for brukere. Å sikre at nettsiden er enkel å navigere, med blant annet tydelige menyer og ikoner, vil forbedre brukeropplevelsen. Det er også viktig å sikre en responsiv nettbutikk, med rask lastetid og en umiddelbar respons. Ifølge Google Data forlater 53% av brukere nettstedet hvis siden bruker mer enn 3 sekunder på å laste inn (Google Data, 2016). Lett navigasjon og rask respons sikrer at kundene enkelt finner det de leter etter, og forblir på deres side ovenfor å velge en annen konkurrent.


5. Personalisering og kundetilpasning

Dagens kunder forventer en personlisert handleopplevelse. Derfor er det viktig å ta i bruk løsninger som kan gi brukere anbefalinger basert på tidligere kjøpshistorikk og kundens spesifikke behov. En studie fra Accenture viser at 91% av forbrukerne foretrekker å handle hos merker som legger merke til og husker personlige preferanser, samt kommer med relevante tilbud og anbefalinger (Accenture, 2018, s.3). Derfor kan det være sentralt å ta i bruk verktøy som anbefalingsmotorer for å foreslå relevante produkter. Videre bør kundene mulighet til å opprette profiler for enklere fremtidige kjøp. Dette vil gjøre det enklere for kunder å finne mat- og drikkevarene de vanligvis kjøper, i tillegg til at de kan oppdage nytt tilbehør de ellers ikke ville kjøpt.

 

6. Sterk Kundeservice og support

God kundeservice er nøkkelen til å bygge lojalitet med både B2B og B2C kunder. En undersøkelse fra Microsoft svarer 96% av respondentene at kundeservice er viktig for om de forblir lojal til et merke. (Microsoft, 2017, s.2). Å tilby flere kanaler for kundesupport, som telefon, e-post og live chat, er en måte å forbedre kundeservice. Samtidig er det viktig å sikre at kundeserviceteamet til bedriften din har inngående kunnskap om produktene, og kan dermed gi rask og effektiv hjelp. Tydelig og tilgjengelig informasjon om returpolicy og klagehåndtering vil også bidra til å bygge tillit.
 

Oppsummering

Ved å ta i bruk de nevnte strategiene, kan du effektivt optimalisere nettbutikken din. Disse tiltakene vil ikke bare tiltrekke nye kunder, men også bygge langvarig lojalitet i et konkurransepreget marked. Nettbutikken vil skille seg ut i mengden, samtidig som den møter de stadig økende forventningene fra dagens kunder. Hvert element spiller en viktig rolle i å skape en problemfri og tilfredsstillende handleopplevelse, uavhengig av om kundene dine er bedrifter eller enkeltpersoner. Ønsker du å lære mer om hvordan du kan forbedre din nettbutikk? Kontakt oss i dag for personlig tilpassede råd og løsninger som møter dine unike behov!

 

Lurer du på hva slags nettbutikkløsning som passer din bedrift best?

 

Hold kundene oppdatert med det nyeste av bransjetrender, produkter og tjenester. Du kan også tilby ressurser som blogginnlegg og webinarer som gir kunnskap og viser til din kompetanse. En annen måte å holde kundene dine informerte er å sende ut nyhetsbrev på e-post. 

Ved å ta i bruk disse strategiene kan du optimalisere din B2B-nettbutikk. Sett fokuset på å tilby en god brukeropplevelse, tilpassede løsninger og effektiv kundeservice for å tiltrekke nye og langvarige kunder.
 


Lenker
Min side