Skip to main content
Til toppen

Trender i B2C netthandel 2021

 E-handelsbransjen er en av de raskest utviklede bransjene vi står overfor, og etter en (ikke uventet) boost i 2020, befinner vi oss plutselig i et marked som i løpet av få måneder har utviklet seg flere år inn i fremtiden! På lik linje som i 2019 og 2020 fortsetter revolusjonen innen B2C-netthandel i 2021, og for B2B segmentet spås en 300% økning i antall bedrifter som vil gå digitalt med sin varehandelstrategi de neste to årene. Dette betyr, at hvis du som netthandelsaktør ikke holder tritt med trendene, vil du trolig falle bakpå og miste salg. 2021 vil i stor grad handle om å skape en effektiv og personalisert handelsopplevelse for kundene, og for å lykkes med dette bør man være oppdatert på det som skjer i netthandelsverden akkurat nå!

Trender 
 

  • Personalisering

  • Bærekraftige produkter

  • Selvbetjening

  • Sosiale medier

  • SMS-markedsføring

  • Talehandel

 

1.Forbrukerne forventer personlig tilpasset innhold

Å utnytte kundedata for å skreddersy innhold og produkttilbud basert på atferd, interesser og mer, har blitt en standard for B2C-ehandelsbedrifter. Innhentelse av informasjon kan gjøres på mange måter, så her er det bare å være kreativ. Hvem liker vell ikke å få personlig innhold og relevante tilbud?


2. Miljøet er viktigere enn noen gang

Undersøkelser viser at over 50% av netthandlere er villige til å betale mer hvis et produkt er bærekraftig. Kunder ønsker å se hva din bedrift gjør for å redusere miljøpåvirkningene. Dette kan, i tillegg til å være en utmerket markedsføringstaktikk, spare dere for en del penger i fremtiden.

I 2021 fortsetter revolusjonen innen B2C netthandel. Stikkord man bør notere seg her er: Personalisering, bærekraft, selvbetjening, sosiale medier, SMS-markedsføring, og talehandel.


3. Selvbetjening kan sikre en effektiv handleopplevelse

Selvbetjening gir deres kunder mulighet til å selv registrere ordrer, akkurat når det passer dem. Ved å tilgjengeliggjøre relevant data, kan kundene deres enkelt manøvrerer seg gjennom -en ny handel. Ikke bare får de en personalisert handleopplevelse, det går også svært effektivt.


4.Bruk kraften til sosiale medier

For å ytterligere effektivisere en handel, er det gunstig å la kjøperen bruke ett nettsted til alt. Potensielle kunder ønsker ikke å måtte navigere seg utenfor det sosiale mediet de fant en vare, for å kjøpe den. Det er derfor viktig å steppe opp bruken av sosiale medier i salgsprosessen.


5. Markedsføring på SMS er fortsatt en trend

Det er lett å tenke at SMSmarkedsføring har hatt sin storhetstid, men her tar man altså grundig feil. Det er likevel viktig å tenke på hva og hvor ofte man sender noe. Man kan ikke sende kundene en melding hver dag og forvente at det vil slå an. Det som derimot aldri slår feil er en personlig rabattkupong eller en salgsvarsling på en av favorittvarene. Statistikken sier at 98% av alle SMS’er åpnes, så hvorfor ikke bruke det til vår fordel?


 



6.Produktsøk ved hjelp av taleassistenter

Selv om det ikke er så mange som bruker stemmeassistenter for å bestille produkter på nett, brukes det oftere og oftere til å søke etter produkter. Det er derfor viktig å gjøre både nettsider og nettbutikker mer stemmesøkvennlig, noe som ikke er altfor vanskelig. En god start er å bruke et brukervennlig språk.


Konklusjon

Netthandelens utvikling viser ingen tegn til å avta, og forbrukere blir mer og mer overbevist over at netthandel er en praktisk måte å få tilgang til ønskede produkter på. Det er derfor helt nødvendig å følge med på endringene og de nye trendene i bransjen. Ved å bruke kunnskapen om de nye trendene, kan din bedrift sørge for å komme forbrukerne i forkjøpet også i 2021.

 



Andre artikler du kanskje vil like


ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM



Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.

Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende  bransjeløsninger. 

Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!

 

Kort presentasjon i Google Slides

Lenker
Min side