Skip to main content
Til toppen

2-5 MIN LESETID



Slik øker du konverteringen i din nyåpnede nettbutikk



I åpningsfasen av en nettbutikk er det vel så viktig å fokusere på å øke konverteringen, som å øke trafikken. For selv om trafikken til nettbutikken er essensiell, vil ikke mange besøkende automatisk føre til salg. Du er nødt til å drive de besøkende til salget!

 

For å drive besøkende til salg og øke konverteringsraten i din nettbutikk, har vi i denne bloggposten kommet med 10 gode tiltak og tips. Disse tiltakene krever ikke at du er veldig teknisk, men det krever et ønske og en innsats. Er du villig til å legge ned det som trengs? I så fall vil disse tipsene hjelpe deg på vei mot økt konvertering, og flere nye kunder i nettbutikken!
 

1. Gjør det enkelt for besøkende å finne aktuelle produkter 
 

Potensielle kunder har lett for å kaste inn håndkleet under kjøpsprosessen, og den første hindringen er ofte å finne de aktuelle produktene. Finner ikke kunden produktene den leter etter, enten det skyldes manglende søkeresultater eller uoversiktlige navigasjoner, er det en “deal breaker”.


Enhver “deal breaker” hindres ved å tilby kundene akkurat det de ønsker seg, og naturligvis er det også nøkkelen til å forbedre første fase av konverteringen. I første fasen er kundenes ønske å finne fram til aktuelle produkter, derfor er det avgjørende å gjøre nettbutikken søkevennlig. For å gjøre din butikk søkevennlig burde søkeresultatens relevans forbedres og fasetterte søk og navigasjon implementeres.

 


2. Skriv gode produkttitler og produktbeskrivelser


Produkttitler og -beskrivelser er i flere tilfeller avgjørende for kjøp av et produkt, fordi folk leser titler og beskrivelser for å sjekke om det samsvarer med deres behov og preferanser. Produkttitler og -beskrivelser fra produsentenes produkthåndbok samsvarer ikke med folk flest sine behov og preferanser. Produkthåndboken er derfor et godt eksempel på å være for teknisk. Med andre ord, du er nødt til å investere tid og energi i å skrive egne titler og beskrivelser for å få de rettet mot målgruppen. 

For å få teksten i titler og beskrivelser rettet mot målgruppen er det viktig å navngi og formatere teksten på riktig måte. Dette øker sjansene for at kjøpere lett finner produktet, som igjen øker sjansen for å generere salg. 
 

Grunnleggende format for en produkttittel:

  • Merkenavn

  • Variant, farge, smak

  • Størrelse, mengde

  • Nøkkelord
     

Grunnleggende format for en produktbeskrivelse

  • Formatering

  • Egenskaper

  • Fordeler

  • Nøkkelord
     

3.Bruk høykvalitets produktbilder


Det visuelle er utrolig viktig for salget av produkter, uavhengig om det er på nettet eller i virkeligheten. Naturligvis er det ikke behov for å investere i høykvalitets visualisering eller bilder i virkeligheten, men det er det absolutt på nettet. Selv om kundene velger å handle produkter på nettet er behovet for å inspisere varen før kjøp det samme som i virkeligheten. Det er derfor nettbutikken sitt ansvar å presentere kundene for god visualisering og gode bilder. 

Gode bilder er av høy oppløsning. Det er større sannsynlighet for at potensielle kunder kjøper produktet hvis bildene er av høy oppløsning, fordi kjøperne får med det undersøkt produktet tilstrekkelig. I tillegg får det nettbutikken til å virke profesjonell og tillitsfull med høy oppløsning på bildene. 

God visualisering er å presentere kundene for produktet med en zoom-inn funksjon eller 360 graders produktvisning funksjon. Det aller beste er likevel å tilby begge, for disse funksjonene tillater potensielle kunder å inspisere produktene nærmere. En god inspiseringsmulighet signaliserer gode produkter, fordi det er et tegn på å ikke skjule noe fra kundene. 

Produktveiledning eller how-to videoer

For å vise fram og forklare bruken av produktet er en produktveiledning nyttig, både for deres nåværende og potensielle kunder. En potensiell kunde kan, i tillegg til å se bruken og produktet i sin helhet, også se fordelene og få svar på vanlige spørsmål knyttet til produktet. 
 

Oppsett, installasjon eller produktmanual

For å forklare kunder hvordan sette opp et produkt på en bedre måte enn med en lang, skriftlig manual, er video et ypperlig verktøy å ta i bruk. Ikke bare slipper kundene å lese en lang manual, men de besøker nok også nettsiden oftere. Det skyldes at brukerne stadig søker informasjon om produkt de allerede bruker, og en video om ofte stilte spørsmål og forklaringer trekker besøkende til nettsiden. 
 

Produktomtaler og anbefalinger

For å overbevisende om produktet og dens tilbakemeldinger er videoanmeldelser mest effektivt. Videoanmeldelsene er ikke bare mer troverdig for kundene, men også mye mer engasjerende. Brukere som ser smil på kunders ansikt, får også mer lyst til å handle i nettbutikken deres.
 


4. Tilby innholdsbaserte blymagneter

En innholdsbasert blymagnet er et overbevisende tilbud som kan gis til potensielle kunder i bytte mot en spesifikk handling eller informasjon. Slike blymagneter varierer avhengig av hva som vil være effektivt og ønskelig i den tiltenkte bransjen, men nedlastbare rapporter og guider er alltid populært. Det er vanlig å koble sammen en blymagnet til e-posten til kunden, slik at kontaktinformasjonen også kan brukes til å sende ut lokkende tilbud og kampanjer. Ved bruk av innholdsbaserte blymagneter får potensielle kunder spennende innhold rett i innboksen, samtidig som dere får kontaktinfo til bruk i senere kampanjemails ol. 
 

5. Driv kundene til mersalg gjennom bruk av salg og kryssalg av produkter


For å maksimere enhver salgsmulighet, bør det brukes både mersalg og kryssalg av produkter. Hvis en potensiell kunde viser stor interesse for et produkt, må det sørges for at det ikke bare er denne varen kunden kjøper. To effektive metoder for å øke kundenes gjennomsnittlige ordreverdi er mersalg og kryssalg. Dette kan oppnås ved å tilby oppgraderte, dyrere versjoner av det kunden allerede ser på, eller ved å tilby komplementære eller supplerende ting som tilbehør til det kunden opprinnelig ser på. Ved hjelp av kryssalg og salg oppgraderte produkter kan dere altså drive kundene til mersalg. 


6. Bruk produktanmeldelser for å etablere tillit blant forbrukerne
 

Som forbruker og kjøper selv, vet du hvor viktig det er å vurdere andres meninger og anbefalinger i beslutningsprosessen. Før man handler en vare vil man vite om det er verdt å kjøpe den, og eventuelt om andre kjøpere mener den sto til forventningene. Det finnes flere måter å etablere tillit blant kjøperne, som blant annet ved hjelp av produktanmeldelser, kundevurderinger og tilbakemeldinger. 
 

Informasjon fra andre mennesker gir potensielle kunder et bevis hva andre syntes om varen, og vil kanskje derfor bidra til å lette litt tvil hos kundene. Dette vil humanisere transaksjonene og gi produktene og nettbutikken autentisitet fordi andre mennesker har prøvd og testet varen før. Jo mer informasjon og tilbakemeldinger som ligger på et produkt, jo større er sjansen for at potensielle kunder vil handle det. 
 

7. Bruk en nedtellingstimer til kampanjene dine for å konvertere kunder raskere
 

Over en tredjedel av alle besøkende på en nettbutikk er kun på nettet for å surfe og er kanskje ikke klare til et kjøp med en gang. Selv om det pågår fristende kampanjer eller store rabatter vil mange besøkende fortsatt forsinke kjøpet sitt. Hvis dere derimot legger på et tidspress på disse kampanjene og rabattene, blir kundenes beslutningsprosess både raskere og enklere. Det er derfor lurt å fronte en dato for kampanjens/rabattens utløpstid eller kanskje til og med ha en nedtellingstimer. Begrenset tid gir kundene mer press og motiverer til å ta kjøpsbeslutninger raskere.
 

8. Tilby “last-minute” tilbud til kjøpere som har forlatt handlekurven
 

7 av 10 besøkende forlater handlekurvene sine og bidrar til lav konvertering. Hvis man klarer å unngå dette, kan man altså øke nettbutikkens konverteringsrate betraktelig. Ved å tilby lokkende tilbud i siste øyeblikk, vil det være mulig å hindre kjøpere fra å forlate handlekurven. 
 

9.Vær friksjonsfri og bruk én-side-betaling
 

Det siste steget før salget er i boks skal ikke undervurderes, for salget kan fremdeles mistes rett før mållinjen. Uavhengig av alt tidligere arbeid for å konvertere trafikk til salg, kan betalingssystemet hindre hele salget. Alt som skal til for å stoppe salget er en uoversiktlig, lang kasseside, som de besøkende må gå gjennom. Kassesiden burde ikke forlenge veien til kjøpet, i så fall bidrar det kun med dårlig konvertering. En sentral del av konverteringen er derfor å optimalisere kassesiden, slik at kundene kan gjennomføre kjøpet på kort tid.
 

En én-side-betaling er en god optimalisert løsning, som vil hjelpe kundene til å konvertere fra besøk til kjøp. Dette betalingssystemet skal oppta mindre plass og gi mindre informasjon for kunden å fylle ut, derfor er den normalt både kortere og raskere. Færre klikk og sider å besøke legger til rette for en rask konvertering for kundene. En rask og optimalisert konvertering fra start til slutt burde være målet. 
 

10. Skriv veiledninger og guider for å fremheve produkter
 

Innholdsmarkedsføring er en langsiktig, men effektiv konverteringsstrategi. Ved å produsere innhold som både viser frem produktene og eventuelt kan hjelpe potensielle kunder, vil innholdet over tid hjelpe med å øke konverteringen. Hvis du f.eks prøver å selge hudpleie, kan du starte hudpleieopplæring hvor du fremhever egne produkter. I en slik opplæring kan du vise alt fra “how-to’s” til informasjon om hvilke produkter som egner seg til ulike hudtyper. Dette er en litt “skjult” markedsføring av produktene, som garantert vil gi gevinst for konverteringen over tid. 



Andre artikler du kanskje vil like


Lenker
Min side