Til toppen

Trender i netthandel og retailbransjen 2021

E-handelsbransjen er en av de raskest utviklede bransjene vi står ovenfor. På lik linje som i 2019 og 2020 fortsetter revolusjonen innen B2Cnetthandel også i 2021. Hvis man ikke følger de nyeste trendene, vil man trolig falle bak i markedet og miste salg. Det blir i 2021 spesielt viktig å prioritere en effektiv og personalisert handelsopplevelse. For å lykkes med dette bør man være oppdatert på de nyeste trendene innen e-handel.



         Trender

  • Personalisering
  • Bærekraftige produkter
  • Selvbetjening
  • Sosiale medier
  • SMS-markedsføring
  • Talehandel 

 

1.Forbrukerne forventer personlig tilpasset innhold

Å utnytte kundedata for å skreddersy innhold og produkttilbud basert på atferd,i nteresser og mer, har blitt en standard for B2C-ehandelsbedrifter. Innhentelse av informasjon kan gjøres på mange måter, så her er det bare å være kreativ. Hvem liker vell ikke å få personlig innhold og relevante tilbud?

 

2.  Miljøet er viktigere enn noen gang

Undersøkelser viser at over 50% av netthandlere er villige til å betale mer hvis et produkt er bærekraftig. Kunder ønsker å se hva din bedrift gjør for å redusere miljøpåvirkningene. Dette kan, i tillegg til å være en utmerket markedsføringstaktikk, spare dere for en del penger i fremtiden.


3. Selvbetjening kan sikre en effektiv handleopplevelse
Selvbetjening gir deres kunder mulighet til å selv registrere ordrer, akkurat når det passer dem. Ved å tilgjengeliggjøre relevant data, kan kundene deres enkelt manøvrerer seg gjennom -en ny handel. Ikke bare får de en personalisert handleopplevelse, det går også svært effektivt.
 

 



4.Bruk kraften til sosiale medier

For å ytterligere effektivisere en handel, er det gunstig å la kjøperen bruke ett nettsted til alt. Potensielle kunder ønsker ikke å måtte navigere seg utenfor det sosiale mediet de fant en vare, for å kjøpe den. Det er derfor viktig å steppe opp bruken av sosiale medier i salgsprosessen.
 

5. Markedsføring på SMS er fortsatt en trend

Det er lett å tenke at SMSmarkedsføring har hatt sin storhetstid, men her tar man altså grundig feil. Det er likevel viktig å tenke på hva og hvor ofte man sender noe. Man kan ikke sende kundene en melding hver dag og forvente at det vil slå an. Det som derimot aldri slår feil er en personlig rabattkupong eller en salgsvarsling på en av favorittvarene.


6. Produktsøk ved hjelp av taleassistenter

Selv om det ikke er så mange som bruker stemmeassistenter for å bestille produkter på nett, brukes det oftere og oftere til å søke etter produkter. Det er derfor viktig å gjøre både nettsider og nettbutikker mer stemmesøkvennlig, noe som ikke er altfor vanskelig. En god start er å bruke et brukervennlig språk.


Konklusjon

Netthandelens utvikling viser ingen tegn til å avta, og forbrukere blir mer og mer overbevist over at netthandel er en praktisk måte å få tilgang til ønskede produkter på. Det er derfor helt nødvendig å følge med på endringene og de nye trendene i bransjen. Ved å bruke kunnskapen om de nye trendene, kan din bedrift sørge for å komme forbrukerne i forkjøpet også i 2021.



Andre artikler du kanskje vil like


ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM



Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.

Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende  bransjeløsninger. 

Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!

 

Kort presentasjon i Google Slides