Til toppen

Hvordan øke performance og speed i nettbutikken?

Det er lite som tester tålmodigheten til forbrukerne mer enn nettsider med lang opplastingstid. For hvert sekund det tar å laste inn en side blir fluktfrekvensen høyere, så jo lengre du og din virksomhet nedprioriterer performance og speed i nettbutikken, jo flere kunder taper dere til en raskere konkurrent.

Massive trafikkøkninger eller et rush av transaksjoner og salg kan påvirke ytelsen og hastigheten til en nettbutikk i stor grad. Fluktfrekvensen i netthandelen er høyere enn noen gang, så det er helt avgjørende å forberede seg på plutselige bølger med trafikk.

 


 Det er viktig å investere tid og ressurser for å optimalisere ytelsen og hastigheten til nettstedet deres. Hvis besøkende opplever lang ventetid og innlasting vil de forsvinne fort!

13 måter å forbedre ytelsen og hastigheten i din nettbutikk:

1. Se etter en rask netthandelsplattform. Det er nødvendig med en ehandelsplattform med god infrastruktur for å minimere opplastingstiden hos din nettbutikk.  

2. Bruk rask og pålitelig hosting. Under viktige salgsperioder opplever mange nettbutikker at systemene kræsjer, det er derfor viktig med en pålitelig og rask plattform. Bør blant annet se etter en plattform med minne- eller båndbreddegrenser, god brukerbelastning og tilgang til oversikt over gjennomsnittlig trafikk. 
 

3. Bruk et innholdsleveringsnettverk. Et innholdsleveringsnettverk er et geografisk distribuert nettverk som gjør nettstedets innhold tilgjengelig på servere over hele verden. Når besøkende kommer inn på deres nettsted vil innholdet lastes inn fra det nærmeste datasenteret, dette gjør opplastingstiden betydelig kortere. 
 

4. Organiser sporing med Google Tag Manager. Innsamling av kundedata bidrar til markedsføring og forbedring i en nettbutikk, men alle sporingskodene vil også redusere ytelsen. Google Tag Manager gir dere muligheten til å oppdatere og legge til egne koder slik at systemet enkelt plukker opp feil og retter på taggen det gjelder. 
 

5. Prioriter testing og optimaliser mobilytelsen. Trenden for netthandling gjennom mobilen vil bare fortsette å vokse, så det er viktig å legge en god strategi for å optimalisere ytelsen på mobil. Som hjelpemiddel i denne prosessen kan dere for eksempel Google-verktøyet PageSpeed Insights. 

6. Bruk pop-up vinduer sparsomt. Selv om hurtigvisning av produkter og andre spennende tilbud kan virke som en god idé, kan det faktisk også være med på å senke kundeopplevelsen. Pop-up vinduer kan redusere hastigheten i nettbutikken, og i tillegg være både frustrerende og forstyrrende for kundene deres.




7. Pass på overdrevne “liquid-loops”. Eksempel på dette er store for-løkke iterasjoner, f.eks. hvis dere har en stor produktkatalog vil det ta lang tid å iterere gjennom løkka. Et tips er å gjennomgå kodene for å sikre at det ikke kjøres for-løkker flere ganger på jakt etter samme informasjon, dette kan fort skje hvis flere utviklere sitter med samme prosjekt.
 

8. Reduser størrelsen på miniatyrbilder. Det kan ofte oppstå problemer når et produktbilde trekkes fra en produktside i større størrelse enn nødvendig, da brukerens nettleser må skalere ned bildet for miniatyrbildet som skal vises. Det er derfor viktig å alltid redusere størrelsen på miniatyrbilder. 
 

9. Reduser slideshows av bannerbilder i toppmenyen. For å vise frem produkter og fange kundenes oppmerksomhet er det populært å ha “slideshows” av bannere i toppmenyen og på forsiden. Størrelsen og kvaliteten som kreves for at dette skal se bra ut øker opplastingstiden betraktelig, særlig hvis dere har fire til fem lysbilder som rullerer. Dere bør derfor kutte ned antallet lysbilder og heller fokusere på én enkel og gjennomtenkt banner for å fange blikket til kunden. 
 

10. Vurder fordelene ved å installere apper til nettstedet. Kjør manuelle tester og fjern eventuelle unødvendige apper dere har på nettsiden deres. 
 

11. Komprimer og reduser antallet bilder. Bilder utgjøre store deler av nettsidens totale vekt. Det er derfor en fordel å minimere størrelsen på bildene uten å redusere kvaliteten. 
 

12. Minifisering av koden. Dårlig kodet HTML, CSS og JavaScript kan redusere nettstedets ytelse. Det er derfor lurt å bruke en prosess som kalles “minifisering” for å fjerne unødvendige tegn og elementer i koden deres.
 

13. Reduser viderekoblinger og fjern 404-sider. For mange viderekoblinger og ødelagte lenker kan påvirke både hastigheten og SEO-rangeringen til nettsiden.

Det er viktig å investere tid og ressurser for å optimalisere ytelsen og hastigheten til nettstedet deres. Punktene over kan hjelpe dere på veien, og mange av optimaliseringene kan dere gjøre helt selv. Sjekk også ut systemer hvor vi kan hjelpe dere på veien eller ta kontakt hvis dere trenger ekstra støtte.



Andre artikler du kanskje vil like


ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM



Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.

Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende  bransjeløsninger. 

Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!

 

Kort presentasjon i Google Slides