Til toppen

Trendrapport for B2B netthandel 2021

2020 ble et år preget av omstilling, kreativitet og nye perspektiver på hvordan man best driver en virksomhet i endringens tid. Situasjonen har tvunget flere aktører til å tenke nytt, og selv B2B-segmentet som har vært trege med å henge seg på netthandelsbølgen, har i økende grad lyttet til markedet og opprettet e-handelsløsninger. Skiftet er delvis preget av restriksjonene rundt fysisk kontakt, endring i demografi og behov hos B2B-kundene, og Amazons inntog i markedet. 

Med nye tall som viser til at netthandel står for 14,1% av global detaljhandel, og med økning til 22% innen 2023, hersker det ingen tvil om at B2B netthandel og online engros vil nå eksepsjonelle høyder i tiden som kommer. Denne listen vil derfor gi et innblikk i de mest populære trendene innen B2B-netthandel i 2021, og som kan bidra til å ta din virksomhet til neste nivå.

 

 



For å kunne delta i kampen om kundene må den tradisjonelle B2B-aktøren omstille seg. Det handler ikke lenger om en-til-en salg, men om tilrettelagte og personlige handleopplevelser på nett.

Hvilke trender må B2B-aktøren notere seg?

 

1. Nye kunder og forbedret brukeropplevelse på nett

 

Tidligere har ikke online-salg vært en essensiell del av B2B-aktørenes salgsstrategi. Før handlet det mest om portaler, der eksisterende kunder kunne hente produktinformasjon og kataloger, eller legge igjen standardiserte ordre. Dette er nå i ferd med å endres. B2B aktører tiltrekker seg nå nye kunder på egenhånd og tilbyr søkeverktøy på plattformen sin, som gjør research enkelt å gjennomføre. Når kundene finner tilfredsstillende varer fort, blir det desto enklere for dem å booke og betale for ordre med en gang.

Det er faktisk så mange som 74% av B2B-kjøpere som sier at de researcher produktene de skal ha på nettet, før de legger igjen ordre. Dette betyr at du som B2B-aktør må ha rikelig med informasjon på sidene dine, og gjøre det enkelt for kundene å legge igjen ordre.

 

2. B2B omfavner mobilhandel


"Sømløse handleopplevelser fra mobilen” er en setning som er relativt ny for mange i B2B-segmentet. Men vet du hva? Det er bare å notere seg det, for undersøkelser viser at 50% av alle forespørsler fra B2B-kunder nå kommer via mobilen! Dette betyr, at bortsett fra å få butikken din på nett, også må få den mobiltilpasset. Det har vist seg at merkevarer som er raske med å komme seg på en mobiltilpasset løsning raskt ser en økning i inntekter gjennom kanalen, sammenlignet med de som lar det vente..

 


3.“Gjør det litt personlig a”


Det skal ikke bare være enkelt å finne riktig og relevant informasjon, men handleopplevelsen skal være personlig også! Statistikken viser at 1 av 3 kjøpere velger å handle fra aktører som personliggjør handelen med AI, prediktiv bestillingsfunksjonalitet, tilpassede kataloger, og 1-klikk ordre (for å nevne noe). Merkevarer som investerer i disse løsningene vil bli prioritert av kundene, og skiller seg ut i mengden av et stadig økende antall B2B-aktører på nett.

 

4.Lojalitetsprogrammer inntar B2B-markedet

Tidligere har lojalitetsprogrammene vært forbeholdt B2C-markedet, men dette er nå på god vei til å endres. I takt med flere konkurrerende B2B- aktører nett, stilles høyere krav fra kundene. Hvorfor skal de komme tilbake til akkurat din butikk? Lojalitetsprogrammene er fin måte å sikre seg returnerende kunder på, og bidrar dessuten til å skape bevissthet rundt merkevare. Det er også en fin måte å tiltrekke seg helt nye kunder på også!

 

5.Integrasjon av systemer for effektivitet og salg i flere kanaler

Det kan være en utfordring å finne en netthandelsplattform som har alle funksjoner en B2B-aktør trenger, og det er her integrasjon kommer inn som et viktig moment. Når beslutningen om hvilken nettbutikkplattform man skal benytte tas, bør man gå for en løsningsleverandør som kan integrasjon.
Dette for å spare deg og din butikk for dyre tilpasninger, og redusere tid på vedlikehold. Dette er noe vi i Gurusoft har perfeksjonert iløpet av 20 år som netthandelseksperter, og er noe vi gjerne tar en prat med deg om HER.

6.Rask levering

Visste du at 94% av B2B-kundene forventer samme gode service og tilfredshet når de handler inn til bedriften, som når de handler til seg selv?
Dette betyr at de også forventer rask (og gjerne billig) levering etter at ordren er lagt inn! “Millenials” setter de aller høyeste kravene, og opptil 56% av dem forventer å få tilbud om leveranse samme dag som ordren er lagt inn. Hva betyr dette for deg? Jo, at rask levering må bli et prioriteringsområde for din bedrift også!

 

7.Selvbetjening har kommet for å bli

Avslutningsvis gjentas litt av innholdet i første punkt, men det kan ikke understrekes nok. B2B-kundene har blitt komfortable med selvbetjening, og ønsker å fortsette med dette når pandemien er over. Dette betyr at du som B2B-aktør på nett må tilby raske kjøpsprosesser og gode søkeverktøy, sånn at kundene dine finner frem på siden. Har du spørsmål rundt ny netthandelsplattform eller hva som bør prioriteres i en ny løsning? Kontakt oss her, og få eksperthjelpen du trenger for å ta ditt foretak til neste nivå! 
 



Andre artikler du kanskje vil like


ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM



Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.

Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende  bransjeløsninger. 

Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!

 

Kort presentasjon i Google Slides