Til toppen

10 grunner til at nettbutikken din bør ha en blogg

Hvis du driver en form for online virksomhet, enten om det er nettside eller nettbutikk, vurderer du kanskje hvorvidt det er verdifullt med en blogg. Det er mange årsaker til at en blogg kan være gunstig, og nedenfor finner du 10 av de.

 

1.Gratis markedsføringsplattform 

Uansett markedsføringsstrategi og -budsjett er blogg en god løsning, da dette er helt gratis og uten begrensninger. Hvis det er ønskelig kan man også betale for å markedsføre noen av blogginnleggene, men da vil innlegget etterhvert få en pågående strøm av trafikk. Noen innlegg vil være relevante opptil flere år, men trafikken de trekker krever ikke annet enn litt tid til å opprette og legge ut.

 

 

2.Optimalisering av søkemotorer

Ved å legge til en blogg til nettstedet ditt, vil innholdet på nettstedet øke. Økt innhold gir økt indeksering til nettstedet. I tillegg kan blogginnleggene deles på ulike medier, slik at det opprettes enda flere tilbakekoblinger til nettstedet ditt. Flere koblinger inn til nettsiden vil være med på å forbedre deres SEO, og gjøre at flere potensielle kunder organisk vil finne veien til deres nettsted.

image


3. Støtter markedsføringen gjennom sosiale medier

Hvert blogginnlegg har en unik URl som kan legges på sosiale medier, og dermed koble sammen markedsføringen på nettet. Ved hjelp av “like”- og “dele”-knapper i innleggene, kan bloggen bidra til å utvide rekkevidden på deres sosiale medier. Det er også lurt å ha direkte-linker deres sosiale medier profiler, slik at både blogg og de sosiale mediene hjelper hverandre til å oppnå flere følgere og potensielle kunder. 

 

4. Engasjerer kunder

Bloggen kan også bidra til å engasjere kundene, slik at nettsiden blir mer enn bare et sted de besøker for å handle. Fortell historier, legg ut bilder og videoer og etabler et engasjement hos de besøkende. Bloggen kan være så mye mer enn kun informasjon rundt produkter, tenk større.

 

5. Perfekt sted for å komme med kunngjøringer

En blogg er et perfekt sted for kundene å følge med på de siste nyhetene og oppdateringene deres. Alt fra nye produkter til kampanjer og andre spennende nyheter. Selv om dere til nå har delt kunngjøring via andre kanaler, som f.eks. e-post, er en blogg et utmerket sted å dele disse på.
 

image

 

6. Øker konverteringsfrekvensen

Ikke bare er en blogg en ypperlig måte å øke trafikken til din online virksomhet, det vil også øke konverteringene dine. Bloggen vil gjøre deg og din bedrift mer troverdig og relaterbar for de besøkende, noe som ofte fører til høyere konvertering. 

 

7. Oppretter et online fellesskap

Ved at de besøkende på nettsiden aktivt kan kommentere blogginnleggene, skaper bloggen et online fellesskap for kundene. Gjennom å svare på kommentarer og private meldinger som dukker opp gjennom bloggen, vil dere bidra til at kunder og besøkende på siden får en følelse av tilhørighet og engasjement på deres nettside. I tillegg er det mulig å sette opp bloggen slik at bedriften kan godkjenne alle eksterne kommentarer før de postes, slik at det unngås spam og nettmobbing. 

 

8. Merker deg som bransjeekspert

Bloggen kan også brukes til å merke deg og din bedrift som bransjeeksperter. Ved å inkludere blogginnhold som er relevant for målgruppen, f.eks. som fokuserer tips og triks eller opplæring rundt et spesifikt produkt, vil leserne etablere en tillit til dere som bedrift. Det er med andre ord lurt å fokusere på innhold som vil tilføre verdi til kundene, ikke kun bruke bloggen som en salgskanal. 
 

image


9. Bygger merkevarelojalitet

For å øke antallet kunder som handler gjentatte ganger, altså faste kunder, må det bygges merkevarelojalitet. En blogg bidrar til å bygge lojalitet, så også her vil en potensiell blogg spille en viktig rolle. Det er viktig at innleggene på bloggen er en passende blanding av relevante, informative, profesjonelle og ikke minst morsomme. Et tips er å fremheve et samfunns eller veldedighetsengasjement i noen av innleggene, da kunder gjerne setter pris på bedrifter som støtter noe større enn seg selv. 

 

10. Gir deg potensialet til å gå viralt

Helt på tampen bør alle innlegg på bloggen ha knapper som lar leserne enkelt dele innleggene videre på sosiale medier eller som melding til venner. Uansett om du legger ut en engasjerende video, noen nyttige tips eller en inspirasjonshistorie - muligheten til å dele posten med massene, gir potensialet for at den kan “gå viral”. 

 

Konklusjon 

Uansett markedsføringsbudsjett og -strategi, er blogg en god løsning for å øke trafikken og konverteringen hos din online virksomhet. Ikke bare vil bloggen støtte opp deres andre sosiale medier, det vil også bidra til engasjerte besøkende og flere gjentatte kunder. Selv om dere ikke oppnår millioner av aksjer ved å opprette en blogg, kan dere ved å legge ut relevante blogginnlegg nå en mye større del av målgruppen. Resultatene kommer ikke over natten, men allerede etter noen måneder vil dere se at det å starte en e-handelsblogg lønner seg. Lykke til!



Andre artikler du kanskje vil like


ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM



Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.

Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende  bransjeløsninger. 

Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!

 

Kort presentasjon i Google Slides