Netthandelsrapporten 2026
Din veiviser til vekst i norden
2-5 MIN LESETID
Stopper du opp i en tid med akselererende digitalisering?
Konkurransen tilspisser seg, og i 2026 er det de aktørene som klarer å kombinere teknologi, data og ekte kundefokus som kommer til å lede an i nordisk varehandel. Derfor har vi laget en rapport som gir deg innsikten du trenger for å møte 2026 med selvtillit – og ta året med storm.
Hva dominerer retningen for nordisk commerce i 2026?
I rapporten får du vite hvordan du transformerer din virksomhet og sikrer vekst i en tid med økt press på effektivisering.
Den Kundesentriske Revolusjonen:
Kunden er i sentrum av enhver forretningsbeslutning. Oppdag hvordan du oppnår friksjonsfrihet og leverer hyper-personalisering – et overlevelseskrav for å rettferdiggjøre en høyere pris eller oppnå kostnadsbesparelser.
Al-Drevet Kundeopplevelse:
- Kunstig intelligens er motoren for å håndtere kompleksitet.
- Lær hvordan du bruker Al til å:
- Implementere dynamisk prising og sortiment i sanntid.
- Utnytte prediktivt lager for å flytte varer nærmere kunden før bestilling.
- Transformere kundeservice med generativ Al som proaktive, digitale salgsassistenter.
Unified Commerce:
Gå fra Omni-channel til Unified Commerce ved å knytte alle kanaler sammen i sanntid. Dette sikrer sanntids lagersynlighet over alle lokasjoner og sømløshet i kundereisen.
Bransjespesifikke trender:
I årets rapport har vi også inkludert egne seksjoner med bransjespesifikke trender. Her ser vi nærmere på blant annet:
Industri (B2B-dominans):
Hvordan automatisere komplekse salg med CPQ-integrasjon og hvorfor Punch-out er et standardkrav.
Næringsmiddel/dagligvare:
Strategier for å redusere matsvinn med dynamisk prising og betydningen av Quick-Commerce (Dark Stores).
Teknisk verktøy & byggebransjen:
Hvorfor NOBB-integrasjon og mobil, geolokalisert byggeplasshandel er obligatorisk.
Sport, fritid & fashion:
Hvordan integrere Re-Commerce (Second-hand) og bruke Al for å redusere returkostnader med størrelsesveiledning.
Helse, skjønnhet & personlig pleie:
Kravene til regulatorisk compliance (Anti-grønnvasking) via et robust PIM-system og bruk av digital diagnostikk