Skip to main content
Til toppen
Informasjon om EOS, VA, klima og bærekraft

Slik skaper Maskin Importøren vekst og effektivitet med Gurusoft 

 

Maskin Importøren AS har spesialisert seg på å levere kvalitetsmaskiner for landbruk, skog og park. Med et stort nettverk av forhandlere og et fokus på driftssikkerhet, har de bygget en solid posisjon i markedet. Da de trengte en ny netthandelsløsning, var målet klart: de ønsket en løsning som ikke bare var en salgskanal, men en integrert del av virksomheten som kunne automatisere prosesser, øke produktiviteten og støtte videre vekst.
 

Se siden til Maskin Importøren her

 


Fra manuell til automatisert


Vi tok en prat med daglig leder Preben Kjos Gabrielsen for å høre hvordan overgangen til Gurusoft har transformert den daglige driften

Før Maskin Importøren tok i bruk Gurusoft, hadde de en løsning som fungerte, men som manglet fleksibilitet og integrasjonsmuligheter. Den største utfordringen var manglende støtte for forhandlersalg, som er en avgjørende del av forretningsmodellen deres.

– Vi trengte en løsning som kunne integreres sømløst med ERP-systemet vårt, Business Central. Målet var å automatisere så mange prosesser som mulig, slik at ordre og kundeinformasjon fløt fritt, forteller Preben.

Etter å ha vurdert tre ulike leverandører, falt valget på Gurusoft, primært på grunn av vår evne til å levere skreddersydde løsninger og god oppfølging. Den innebygde PIM-løsningen (Product Information Management) var også en viktig faktor som Maskin Importøren så et stort potensial i. 

⭐️ Gode integrasjoner er en forutsetning for sømløse og effektive prosesser: Finn ut hva Gurusoft leverer på integrasjon her

En ny hverdag med ERP-integrasjon


Integrasjonen med Business Central har endret måten Maskin Importøren jobber på. Tidligere ble mange bestillinger håndtert manuelt, noe som var tidkrevende. I dag kommer rundt 60 prosent av alle ordre direkte inn i ERP-systemet. Målet for 2026 er å øke dette tallet til 90 prosent.

– Tiden fra vi mottar en bestilling til den er pakket er redusert med 15 minutter per ordre. Vi anslår at vi sparer 20–30 timer i uken, og når alt er på plass, forventer vi å spare tilsvarende to årsverk, sier Preben.

Forhandlerne har også fått store fordeler. De kan nå logge seg inn når som helst for å se sine priser, lagerstatus og foreta bestillinger. Denne fleksibiliteten har vært avgjørende for mange av Maskin Importørens travle forhandlere.

 

50% vekst og økt effektivitet


Siden lanseringen av den nye løsningen i 2022 har Maskin Importøren opplevd en omsetningsvekst på hele 50 prosent. Selv om netthandelen ikke er den eneste årsaken til veksten, har den vært avgjørende for å kunne håndtere den økte etterspørselen uten å ansette flere i administrasjonen. Løsningen har gjort det enklere for forhandlerne å bestille, noe som igjen har ført til at flere ønsker å samarbeide med Maskin Importøren.

– En av de største fordelene er at vi nå enkelt kan linke tilbehør og deler til hovedprodukter. Den nye netthandelen har gjort det raskere å masseopplaste produkter, noe som har bidratt til mer salg, forklarer Preben.

⭐️Et solid verktøy for produktinformasjon og berikelse er alfa og omega for å oppnå vekst: Finn ut hva vi leverer på PIM her.


Fokus på fremtiden


Fra Januar 2026 skal alle bestillinger kreves via nettbutikken, en strategisk beslutning basert på de positive erfaringene. Flertallet av forhandlerne bruker allerede nettbutikken, og de som ennå ikke gjør det, vil nå ha insentiver til å bytte. Preben understreker at dette vil gi forhandlerne bedre kontroll og raskere levering, da bestillingene går direkte til lageret.

De mest verdifulle delene av løsningen har vært ERP-integrasjonen og forhandlerløsningen, som er utviklet i tett samarbeid med Gurusoft for å passe perfekt til Maskin Importørens behov. I tillegg har PIM-løsningen, kombinert med Cloudinary bildeløsning, revolusjonert produkthåndteringen.

⭐️ Gurusoft sin plattform gir deg verktøyene du trenger for å skape en nettbutikk som konverterer. Les mer om hva vår løsning inneholder her

– Da vi tok over et stort agentur, klarte vi på under en måned å laste opp nesten 100 produkter og 40 000 deler. En forhandler sa at vi allerede etter en måned var bedre enn den forrige distributøren som hadde hatt agenturet i over 10 år, forteller Preben stolt.

Fremtiden for Maskin Importøren er digital. De neste 2-3 årene planlegger de en komplett integrasjon med Business Central, slik at forhandlerne har tilgang til all relevant informasjon. I tillegg skal de videreutvikle PIM-løsningen for å forenkle priskalkyler.


Prebens råd til andre bedrifter


Preben avslutter med et klart budskap til andre selskaper som vurderer å flytte omsetningen sin til en nettbutikk.

– Ikke vent for lenge! En nettbutikk er en investering som vil spare tid og skape mer omsetning. Den største feilen mange gjør, er å se på det som kun en utgift. Sett av tid og ha klare mål for hva du ønsker å oppnå. Heldigvis fikk vi mye hjelp fra Gurusoft, som hadde en god strategi og erfaring med hvordan ting skal løses.

Løsningen har ikke bare effektivisert Maskin Importørens drift, men også posisjonert dem for videre vekst og suksess i en stadig mer digitalisert verden.

 

 

Driver du også en nettbutikk med optimaliseringsbehov? 

Gurusoft som leverandør av nettbutikkløsning er spesielt godt egnet for B2B-aktører med tidvise unike - og ofte komplekse behov. Vi driver brukerdrevet produktutvikling, og sammen med kundene våre finner vi løsninger som optimaliserer handleprosessen i nettbutikken. 


Ta kontakt med oss i dag for en demo av løsningen vår. 

 

Lenker
Min side