Skip to main content
Til toppen

Kort og godt om integrasjon

GURUSNAKK:

Episode 7





Lesetid: 2 minutter

Det hersker ingen tvil om at teknologien har gitt grobunn for mange nye ord og uttrykk. Men hvor enkelt er det egentlig for Ola og Kari Nordmann å henge med i svingene?


Vi som jobber med programvare opplever stadig at «den vanlige mannen i gata» kan klø seg i hodet når han i forbindelse med kjøp av en netthandelsplattform, også blir presentert en helt ny ordbok. Vi tenkte derfor å dykke ned i teknisk terminologi, og forklare begrepet “integrasjon”.

Fra et enkelt forretningsmessig perspektiv kan man si at integrasjon dreier seg om hvor data oppstår, og hvordan man bringer data fra ett system til et annet. I utgangspunktet både oppstår og oppføres produktinformasjon manuelt, via inntasting på tastatur. Ofte har man produktinformasjon tilgjengelig via flere systemer og kilder, der noen av dem kan være;

  •          Kataloger
  •          Bildebaser
  •          ERP-System
  •          Direkte fra produsenter
  •          Dokumentbaser
  •          Andre innholdssystemer som CMS, CRM og kasseløsninger

Videre vurderer man hva slags data man ønsker å få hentet opp fra de ulike systemene, til hvilken tid, og hvor ofte. Her har man mulighet til å sette opp kjøreregler for sammensetning av informasjon, som for eksempel når produktinformasjonen skal være synlig for kundene, og om hvorvidt forskjellig informasjon skal vises til forskjellige kundegrupper.

Alle systemer av denne typen er forskjellige, og fra vår side setter vi opp en avtale på datatrafikk mellom kilder til Gurusoft. Dette betegner vi ofte som en «integrasjonskontrakt», og er det som skiller kunde A fra kunde B, selv om de har samme ERP-system i bunn.

For at vi skal kunne stå for drift av integrasjonen, må informasjonen som skal hentes opp ligge tilgjengelig for oss. Dette betyr at produktinformasjon må være ferdig og klar til importering når Gurusoft forsøker å få aksess. Fordelen ved å ha en integrasjonskontrakt med Gurusoft er at du som kunde får en egen og enkel «integrasjonsmotor» som ligger mellom systemene. Dette hjelper med å bestemme hvor ofte, hvilken form, og hva slags kundegruppe dataene skal oversettes til.

Avslutningsvis kan vi si at Gurusoft hjelper deg med å lage hyllevare for skybasert netthandel. Vi tar full kontroll og eierskap over samtlige prosesser, og ovenfor datakildene vi jobber mot. Med oss får du altså en samarbeidspartner som leverer alt du kan ønske deg - i en og samme løsning!

Lenker
Min side