Til toppen



Gjesteblogger
Ardalan Fadai
Nets 


Derfor avbrøt kundene kjøpet i 2019

Ifølge årets Norsk e-handelsrapport går antall avbrutte kjøp i norske nettbutikker ned fra 49 prosent i 2018, til 38 prosent i 2019. Det er et stort sunnhetstegn for norsk netthandel! Likevel er det fortsatt flere ting som irriterer når vi handler på nettet. Her er de tre viktigste årsakene til at vi ombestemmer oss i siste liten, noen tips til hva du som forhandler kan gjøre for å unngå det, og  få enda flere gjennom det siste leddet i kjøpsreisen.

 

Hovedårsakene til at vi avbryter kjøp i 2019:

  • Prisen inkludert frakt/levering ble for høy.
  • Jeg kunne ikke betale på den måten jeg ville.
  • Det ble for tungvint å registrere seg.

Har du opplevd å finne en vare, lagt den i handlekurven, trykket på betal og oppdaget at prisen for varen inkludert frakt ble veldig mye dyrere enn tiltenkt? Du er ikke alene.  Over 50 prosent av de som har avbrutt et kjøp fremhever at årsaken til dette var at totalprisen inkludert leveringskostnaden var for høy.

Både i Danmark og Sverige ombestemmer også over 40 prosent av kundene seg i siste liten fordi fraktkostnadene blir for høye.

 

Kan man egentlig gjøre noe med dette?  

1. Vis prisen inkludert frakt så tidlig som mulig

Det handler ikke alltid om å tilby lavest mulig fraktpris. I mange tilfeller vil det å gi et oversiktlig bilde av frakt og antatt leveringstid tidlig i kjøpsreisen være salgsutløsende. Clue er vis fraktkostnadene tidlig i prosesssen slik at det ikke kommer som en overraskelse på slutten.

Frakt er kostbart, men kan det lønne seg å tilby gratis frakt i visse tilfeller?  I følge undersøkelsen Bring Research svarte over halvparten at de har valgt å handle for en større sum for å oppnå fri frakt. Det forutsetter da at det tilbys fri frakt over en viss handlesum.  Sannsynligvis vil du kunne hente inn eventuelle tap mot at du selger mer varer.  

 

2. Tilby betalingsmetodene dine kunder ønsker å bruke 

Den nest største grunnen til at vi avbryter kjøp, er fordi butikken ikke tilbyr betalingsmetoden vi ønsker å bruke. Her har det vært en oppgang sammenlignet med fjoråret. Mens 20 prosent avbrøt kjøpet sitt på bakgrunn av dette i 2018, er vi nå på 23 prosent i 2019. 

Finner vi ikke betalingsmetoden vi foretrekker, øker sjansen for at vi velger å ombestemme oss og avbryte kjøpet.

 

3. Gjør registreringsprosessen så enkel som mulig

24 prosent av oss svarer at vi handler på nettet fordi det er raskt og enkelt, noe som gjør det ekstra viktig å tilby en kjøpsopplevelse som faktisk er rask og enkel.

En av hovedgrunnene til at vi avbryter kjøp er nettopp fordi prosessen ikke var effektiv nok, og innen alle alderssegmenter svarer over halvparten av oss at vi helst vil slippe å skrive inn kortinformasjon når vi handler på nett. 

 

Spørsmålet er da; Er det verdt å bruke tid på en effektiv kjøpsreise som tilbyr de betalingsformene dine kunder ønsker å bruke?

Se slik på det. Hvor mye tid og penger legger du i å få kunder til å besøke nettbutikken? AdWords, SEO, sosiale medier, nyhetsbrev, bannere…ja du vet. 

Alt dette betaler du for – i tid, penger, eller begge deler. Å ikke bry seg om den siste biten av puslespillet, nemlig betalingen, er virkelig å sløse med egen tid. I tillegg så sier du nei til inntjening fra den trafikken du har anstrengt deg så mye for å få inn. 

Easy checkout er et eksempel på en god online betalingsløsning  som tilrettelegger for en effektiv kjøpsreise med gode valgmuligheter. Easy er en ett-klikk betalingsløsning, som inkluderer flere betalingsmetoder; kort, Vipps, og faktura med delbetaling.

Da kommer vi tilbake til spørsmålet, er det ikke verdt å bry seg om hele butikken?



Andre artikler du kanskje vil like


ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM



Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.

Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende  bransjeløsninger. 

Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!

 

Kort presentasjon i Google Slides