Skip to main content
Til toppen

Gurusofts første kunde

Bok & Media var den aller første kunden som gikk på lufta med nettbutikk fra Gurusoft. Da det igjen var behov for en ny nettbutikk levert på kort varsel, gikk Bok & Media og daglig leder Øyvind Hjemdal nok en gang for et samarbeid med Gurusoft.


I begynnelsen av 2007 kom Gurusoft i kontakt med Øyvind Hjemdal fra Bok & Media. Kontakten oppstod ved at Gurusoft tok direkte kontakt via telefon og spurte om Bok & Media var interessert i en ny nettbutikk. Partene tok et møte, og hadde en hyggelig prat. Kravet fra Bok & Media den gangen, var at vi i Gurusoft skulle snakke på en måte som de forstod. De opplevde nemlig at mange teknologiselskaper kommuniserte dårlig og brukte et språk som var delvis uforståelig.

“Vi var på bølgelengde med de i Gurusoft og det var god kjemi fra dag en. Gurusoft evnet å snakke et språk vi forstod”, sier Øyvind Hjemdal fra Bok og Media om hvorfor de valgte å satse på Gurusoft, som første kunde, i 2007.

Tilbake på den tiden hadde ikke Gurusoft en ferdig utviklet netthandelsplattform, slik som Gurusoft Ecommerce er i dag. Da hadde vi kun et verktøy, som vi mente egnet seg godt, og kunne kunne brukes til netthandel. Samtidig hadde Bok & Media et ønske om en nettbutikk, og med det utgangspunktet, tegnet vi opp en løsning på en blank tavle i fellesskap. Etter Bok & Media valgte å satse på Gurusoft, begynte et tett samarbeid for å utvikle en netthandelsplattform som tilfredsstilte datidens krav. I fellesskap ble det diskutert hvordan dette skulle fungere og hva som var en optimal løsning. Det var alt fra brukergrensesnitt i frontend, administrasjonsverktøyet i backend og integrasjon mot ERP fra Visma. Vi holdt på med utviklingen i litt over et halvt år før første pilot kom på lufta, høsten 2007, og Bok & Media fikk en nettbutikk på lufta før julehandelen begynte.

Dette ble et pilotprosjekt for begge parter. Vi i Gurusoft fikk “kjøtt på beinet” på vårt verktøy, og utviklet det som ble første versjonen av netthandelsplattformen Gurusoft Ecommerce. Samtidig var Bok & Media pionerer i sin bransje, med å være blant de første som virkelig satset på netthandel. Samarbeidet ble en stor suksess, og for oss la dette fundamentet for at vi har kommet dit vi er i dag, med den ledende netthandelsplattformen Gurusoft Ecommerce.

Konkurs, nye eiere og ny nettbutikk

I 2014 byttet Bok & Media navn til Vivo, som i 2016 gikk konkurs. Oslobutikken til Vivo hadde i alle år gått i pluss, og ble kjøpt av noen privatpersoner i konkursboet. Etter de nye eierne var på plass, tok de tilbake det originale navnet, Bok & Media. Fra den ene nettbutikken som ble lansert høsten 2007, hadde Vivo på konkurstidspunktet tre nettbutikker på toppen av Gurusoft Ecommerce. Disse nettbutikkene ble solgt samlet i konkursboet, og kjøpt av en annen aktør. Dermed stod osloavdelingen og nye Bok & Media nå uten nettbutikk, som var en svært viktig del av forretningen og stod for rundt 40% av omsetningen.

Daglig leder i Bok og Media, Øyvind Hjemdal, om hvorfor han valgte Gurusoft igjen: "Vi kjente løsningene til Gurusoft fra før og visste hva de stod for. Gurusoft er en seriøs samarbeidspartner vi kunne stole på, rett og slett en kvalitetsleverandør".

Øyvind Hjemdal forklarer situasjonen slik:

Nettbutikken, et av våre viktigste verktøy i flere år ble borte over natten. Da ringte jeg til Gurusoft og forklarte problemstillingen om at vi trenger ny nettbutikk, og det snarest. Vi hadde en uke på å få på plass en ny løsning, slik at vi ikke skulle bli stående uten noe som helt. Dette måtte vi få til. Gurusoft forstod hvor kritisk dette var for oss, og satt opp grunnpakken. Denne løsningen var så lik den vi hadde hatt tidligere, at vi kunne jobbe videre med å sette opp den nye nettbutikken uten opplæring, fordi vi kjente løsningen så godt fra før. Med ekstra anstrengelse fra både oss og Gurusoft, gikk vi på lufta med ny nettbutikk etter bare seks dager! Dermed nådde vil målsetningen og den kritiske tidsfristen, noe vi aldri hadde klart uten Gurusoft, de var helt avgjørende.

Fantastisk resultat!

Resultatet etter lansering av den nye nettbutikken ble bedre enn man kan drømme om. Øyvind forteller at "i løpet av de første 8 månedene, hentet vi tilbake 75% av omsetningen innen B2B-handelen fra den tidligere nettbutikken. Fleksibilitet og imøtekommenhet fra Gurusoft gjorde dette mulig. Omtrent 40% av omsetningen var på nett og uten netthandel ville vi hatt et problem. Nå ble opp mot 90% av tidligere omsetning hentet inn de første 12 månedene."

Bok & Media opplever nå god vekst, og det er nettbutikken som står for veksten. Videre er Øyvind Hjemdal svært fornøyd med samarbeidet med Gurusoft. "Vi får rask respons og god veiledning, og føler heller ikke at vi stiller noen dumme spørsmål", sier han. Gjennom det lange samarbeidet, har også begge parter lært hverandre å kjenne, og alle ser frem til fortsettelsen.

Lenker
Min side