Til toppen


10 must-haves for en suksessfull B2B nettbutikk


Den store revolusjonen innen B2B netthandel fortsetter i 2020, og betyr at du som tilbyr varer og tjenester til bedriftsmarkedet bør unngå å falle bakpå utviklingen. Det gjelder å tenke framover, og følge utviklingen i ecommercebransjen som stadig oftere handler om å bruke løsninger som øker effektiviteten, og reduserer kostnadene.


 Vi har samlet 10 viktige punkter du som driver B2B netthandel bør tenke på, for å oppnå suksess i ditt marked;

1. Rask bildeopplasting for SEO (søkemotoroptimalisering)

Opplastningshastigheten av bilder er generelt veldig viktig, og spesielt viktig av TO grunner:
 

  1. Kundene er opptatte av å handle raskt. Bremser du bestillingsprosessen vil de forlate handlekurven før kjøpet er gjennomført.

  2. Jo fortere bildene lastes inn, desto fortere lastes siden din inn. Dette gjelder også for opplastingen hos søkemotorene. 
     

Opplastingen av mindre bildefiler er raskere å laste opp enn større bildefiler. Derfor er målet å redusere størrelsen på bildefilene uten at det går på bekostning av kvaliteten. Riktig forhold mellom størrelse og kvalitet er dermed en utfordring det er verdt å bruke tid på å perfeksjonere.
 

2. Implementering av avanserte B2B netthandelsanalyser

B2B netthandel krever mer personlige løsninger enn B2C netthandel, fordi kundenes kjøp er helt unike. Kunder som kjøper samme produkt trenger egne tilpasninger på alt fra spesialkontrakter til lagerbeholdning, og kundene vet ikke selv hvordan tilpasningene skal se ut. For å finne ut av alle tilpasningsbehovene er løsningene nødt til å settes i system, dermed er det essensielt med netthandelsanalyse. Netthandelsanalyse sørger for å følge med på kundenes individuelle behov, og gjør det dermed mulig å skreddersy best mulig tilbud. 
 

Dette er et skreddersydd tilbud kundene selv ikke kjenner behovet for, men avanserte netthandelsanalyser tilsier at det er verdt å satse på. Å kunne presentere kundene for nye løsninger der de oppdager mulighetene gjennom dere, er en fantastisk mulighet.
 

3. Personalisering er nøkkelen for netthandel sider

Personalisering i markedsføring og salg har blitt en selvfølge, så hvorfr følger ikke netthandelen etter? Personalisering i netthandel har kanskje ikke kommet så langt, men det blir stadig vanligere. 
 

I netthandel dreier personalisering seg om å bruke informasjon om kunden til å få solgt egne produkter, altså dreier det seg om en kundetilpasning. For å mestre denne kunsten, er det noen punkter som er verdt å tenke på under tilpasningen av plattformen:
 

  • Lag en kjøperpersona for merkevaren din, slik vet du hva kundene ønsker.

  • Hold merkevaren og kommunikasjonen med kunden konsistente på alle plattformer og alle steg i kjøpsfasen.

  • Begynn i det små, for deretter å utvide med tiden.

Ta hensyn til kundene og deres opplevelse, og prioriter personalisering. Fornøyde kunder bidrar til høyere omsetning, og bedriften kan fortsette å vokse.


4. Beskytt dine kunder med SSL-sertifikatet

SSL-sertifikat er et håndfast bevis på at siden er en seriøs og trygg aktør, og er et bevis for kundene om at deres sensitive opplysninger vernes om. Denne sertifiseringen sender et tydelig signal til potensielle kunder om hvorvidt sikkerheten er en prioritet eller ikke.. Ikke bare kan man miste potensielle kunder på grunn av en usikker selgerplattform, men den dukker heller ikke opp i søkene. De store søkemotorene, som Google, krever en sikkerhet rundt SSL, fordi de bryr seg om brukernes sikkerhet. 
 

Alt i alt, SSL-sertifikatet er ikke stedet for å spare inn på pengene, for både i kortsiktig- og langsiktig perspektiv er det et stort tap uten god SSL-sertifisering. 
 

5. Beskytt deg mot brudd på GDPR (personvernforordningen)

I 2018 trådte det i kraft nye personvernregler. Dette satte krav til bedrifter om å bedre beskyttelsen av brukeres eller kunders rettigheter, og krav til å tydeliggjøre hva bedriften gjør for å beskytte disse rettighetene.
 

For de fleste bedrifter krevde det en jobb å oppfylle de nye personvernreglene, og innen i dag skal den jobben være fullført. Det er likevel ingen grunn til å legge seg på latsiden når det kommer til personvern, fordi det ligger et stort ansvar i reglene. Et ansvar som krever oppfølging, selv i de første årene etter nye oppdateringer og oppgraderinger av sikkerheten knyttet til personvern.
 


 

6. Tilpass nettsiden for mer kontroll

Virksomheten din er unik, og det samme bør nettsiden din være. Det er ingen fullstendig ferdig pakke som dekker alle dine behov. Dine behov blir best dekket med en nettside laget etter egne prosesser og egne kunders behov. Med andre ord, jo mer kontroll du har, jo bedre. 
 

Gurusoft ecommerce sitt grunnprodukt tilbyr den kontrollen din virksomhet trenger, både for å oppfylle nåværende og fremtidige behov. Med grunnproduktet, får du de funksjonalitetene som trengs for å starte en enkel og funksjonell nettbutikk. Det er også tilgang til ekstra bidrag fra dyktige konsulenter for å sette opp nettbutikkløsningen, uansett blir resultatet nøyaktig som dere og deres kunder trenger. På den måten gir Gurusoft sitt grunnprodukt den kontrollen som trengs for å drive en god nettbutikk. En nettbutikk som vokser med deg og passer dine behov. 


7. Mobiltilpasset

Mer enn halvparten av all nettrafikk kommer fra mobiltelefoner, derfor burde brukertilpasningen gjelde vel så mye for mobil som for PC. Det burde ikke bare være et behov for å tilpasse nettsidene etter mobilen, det burde faktisk være et ønske. Fordelene med en mobiltilpasset nettside er nemlig store, og enhver nettbutikk burde ikke gå glipp av de:
 

  • En enorm fordel er å dukke opp i de store søkemotorene som på Google, og når Google går “mobile-first” er en mobiltilpasset nettside på høy tid.

  • En enda større grunn for å ha mobiltilpasset nettside er basert på ønsket om å selge sitt produkt. Mer nettrafikk foregår gjennom mobiltelefonen, det gjelder da også for netthandelen. Du som selger burde dermed tenke over bestillingsopplevelsen til potensielle kunder og hvordan du kan forbedre den også på mobiltelefonen. 
     

Mobiltilpasset nettside gir med andre ord et godt grunnlag for økt antall besøkende og en høyere konverteringsrate. Ikke-mobiltilpasset nettside gjør det motsatte, spesielt for konverteringsraten der besøkende i stedet for å handle forlater nettsiden.
 

8. Gjør nettinnholdet ditt engasjerende og handlingsdyktig

Alle plattformene i nettbutikken burde ha et engasjerende nettinnhold, for engasjerende innhold er en av nøklene til å bygge opp kundenes merkevarelojalitet. 
 

For å nå kundene med engasjementet, burde nettinnholdet spille på deres spesifikke behov mens du tilbyr de perfekte løsningene. Det gjelder dermed å legge frem løsningene på problemene med de riktige ordene, og vel så viktig er det å tenke over tonefallet i ordene. Tonefallet burde gå igjen i alle ord og på alle plattformer, fordi dette former mye av din merkevare. 
 

Hele totalpakken til merkevaren avgjør kundenes lojalitet, derfor burde ikke nettinnholdet tas lett på. Det burde bli ansett som en møysommelig og viktig oppgave, fordi tekstinnholdet er kommunikasjonen med kundene. Innholdet blir den ene siden av samtalen, som avgjør om innholdet oppfattes som engasjerende eller ikke.
 

De fleste nettbutikkene mangler fremdeles kvalitetsinnhold, derfor er dette en glimrende mulighet for din virksomhet til å skille seg ut. Her er noen spesifikke tips som kan hjelpe:

 

  • På forsiden, trekk frem deres mest unike salgstriggere. Dette poenget burde bidra positivt med å skille dere fra konkurrentene, og det burde gå igjen blant innholdet.

  • Gi konsise veiledninger for å unngå at besøkende blir forvirret.

  • Bruk verktøy for å forbedre lesbarheten om det skulle være nødvendig.

  • Snakk brukernes språk. Det er viktig for engasjementet og handlingsdyktigheten å unngå avansert fagspråk. 

  • La personligheten til virksomheten skinne gjennom ordene, for dette bidrar med å styrke merkevarelojaliteten og forholdet til kundene. 

  • Ikke glem det åpenlyse: Kundene er vanlig folk, og uansett om de representerer en virksomhet eller ikke tenker og føler de på samme måte som alle andre.

     



9. Inkluder ekstra ordre og rabatter

Ordrene for B2B netthandel har som regel et annet omfang enn B2C netthandel. Derfor er det spesielt et par ting man må inkludere på B2B-siden, som B2C-sidene slipper.
 

  • Minstemengde for bestillinger

En minstemengde for bestillinger hjelper til med bedre flyt av varer, som åpner for muligheten til å ha store lagre som kan selges på daglig basis. Minstemengden vil i tillegg skille ut tilbudskjøperne.
 

  • Rabatter ved massebestillinger

Rabatter ved massebestillinger gir flere fordeler både for virksomheten og kunden. For virksomheten sørger det for å holde oppe konkurransedyktigheten, samtidig som de blir kvitt forgjengelige produkter og lager plass for nye produkter. For kunden får de rett og slett mer med på kjøpet - og mer for pengene sier vel de færreste nei til?
 

10. Oppdater dine fraktløsninger

En av hovedårsakene til nedgang i inntekter eller omsetning for B2B netthandel, er dårlig løsninger på frakten. 

Flere av grunnene til at B2B kunder forlater handlekurven under et kjøp er:
 

  • Uforventende fraktkostnader.

  • Fraktkostnadene er for dyre.

  • Ingen fraktalternativer for hurtig levering. Dette bør være et alternativ for  B2B kunder!

  • For mange skadde eller ødelagte varer etter leveransen.

  • Kasseprosessen tar for lang tid eller er for komplisert, som gjerne skyldes vanskeligheter med frakt.
     

Virksomheten din må tilby kundene enkle, raske, konsise og pålitelige frakttjenester, for at det ikke skal gå negativt utover salget. Det er dermed lurt å investere i gode, automatiske løsninger for frakten.

Er du og din B2B nettbutikk klare for å ta del i utviklingen til ecommerce bransjen? I så fall gjelder det å følge disse 10 punktene. Lykke til!



Andre artikler du kanskje vil like


ALT BEGYNNER MED VALG AV RIKTIG NETTHANDELSPLATTFORM



Vi er kjent for å snakke forretning, ikke teknologi, med våre kunder. Etter en samtale med Gurusoft, eller en av våre mange kunder, vil dere se nye muligheter for digitalisering og økt konkurransekraft i deres verdikjede.

Brukerdrevet produktutvikling med kort vei mellom kunde, support og utvikler gir oss en unik mulighet til å utvikle brukervennlige og tidsbesparende  bransjeløsninger. 

Fagkunnskap og innovasjon, med tilhold i netthandelsbyen Sandefjord tar vi pulsen på netthandelen hver dag. Vi brenner for vårt fag, våre produkter og suksess for våre kunder!

 

Kort presentasjon i Google Slides