Salgstips for nyåret

Så var det tid for et nytt år, og mange bedrifter ser på mulighet for å få solgt ut «lagervarmere». Selv om deres bedrift ikke naturlig har rabatterte varer som virkemiddel kan det være andre viktige oppgaver dere kan ta tak i. Her er noen tips fra Gurusoft for å få en god start:

Oppdater din markedsføring og utseende

Et av de enkleste virkemidler er å gi inntrykk av noe nytt da dette er noe som imøtekommer starten på et nytt år.

  • Lag noen nye bannere, bruk litt nytt innhold i form av farger og bilder.
  • Ta kontakt med kunder som har ligget i dvale en stund, gi et hint om at dere er her og spør etter nye samtaler og møter.
  • Gjerne vis frem et nytt produkt, eller et eksisterende produkt, som passer i tiden.

 

Sett opp et godt tilbud eller en kampanje

Kan deres bedrift spille på rabatterte priser, så er også tiden inne for det .

  • Markedsføre en produktnyhet.
  • Gi en periodisk fordelspris på et populært produkt, med fokus på oppsalg av andre produkter.
  • Gi en kvantumsrabatt ved kjøp av gitte varer du ønsker å minske på lager.
  • Gi en pakkerabatt på et gitt sett av varer.
  • Gi en rabatt til utvalgt kundegrupper og spill på at rabatten foreligger for utvalgte kunder.

 

Få nye venner

Det er alltid viktig å pleie eksisterende kunder, men det kan også være tiden å finne noen nye. Mange ønsker en «fresh start».

  • Gjennomføre et frokostmøte eller en webinar der dere deler kunnskap om noe flere ønsker informasjon om.
  • Koble nye kontakter til din Linkedin, Facebook og Twitter kontoer. Del dine fordeler og gode nyheter med de.
  • Fortell nye kunder om dine gamle kunder. En god kundehistorie er alltid et troverdig vitne til dine fordeler.

 

Kjenn dine kunder – data avgjør

Det kan være på tide å «rydde i butikken». Finner deres kunder frem til riktige produkter og produktfordeler?

  • Rydd i butikken ved hjelp av statistikk. Hvor ferdes kunder mest, hva er de opptatt av, hvor kommer de fra? Bruk Google Analytics.
  • Er toppselgere, produkter og kategorier lett tilgjengelig?
  • Er deres kampanjer og nyheter lett og finne?
  • Er det på tide å oppgradere med filter og bedre søkefunksjoner for at kunder lettere skal finne ønskede produkter?

 

Det finnes ikke noe som «for dyrt»

For dere som ikke har fokus på kampanjer for deres bedriftskunder eller for deres spesialprodukt så kan det fort være at dere kommer i en posisjon der deres produkter blir sammenlignet som «for dyre».

  • Alle vet at Ferrari er dyrere enn Skoda, men de fleste vet ikke hvorfor, selv om de godtar forskjellen ut fra standarden i markedet.
  • Det finnes ikke for dyre produkter, men bare for dårlig informasjon. Hvis ikke deres kunder forstår hvorfor prisen dere har satt på et produkt er riktig, har dere en jobb å gjøre rundt
  • produktinformasjon, unike egenskaper og fordeler.
  • Bruk deres kunder som sannhetsvitner til konkurransefortrinn, suksess og fordeler

 

Personalisering er en trend for 2018

I vår trendrapport for 2018 har vi tatt opp personalisering. 2018 setter enda større fokus på det å kunne gi deres kunder økt fokus og følelsen av økt skreddersøm av produkter, priser og bistand.

  • Har dere ikke segmentert deres kunder, så er det på tide.
  • Dere finner også ut hvilke kunder som trenger mer oppmerksomhet, hvilke kunder som er opptatt av gitte produktgrupper, og hvilke som er prissensitive.
  • Kjør ulike budskap og informasjon til ulike målgrupper og segmenter. Vær flink til å analyse responsen for å kunne vurdere hva som fungerer og hva som dere ikke bør bruke mer tid på.
  • Målet er økt kunnskap om deres kunder gjennom økt kommunikasjon og mersalg.

 

Skrevet av Espen Jensen