Ecommerce trender for 2018

Gurusoft har sett inn i glasskulen og noen kommende trender for netthandel i 2018 lister vi her. Fokuset er fortsatt på mobil og personalisering. Videre har foto og video blitt 2 helt nye vinklinger for økt salg.

Trender for 2018.

Mobil først
Høsten 2017 kunne DIBS fortelle i sitt foredrag på Gurusoft Summit at bruken av mobile enheter til netthandel har passert 50 %. Denne trenden vil forsterkes fremover og vi registrerer at Google og Facebook snakker om å favorisere innhold som er mobiltilpasset. Alle bør vektlegge å utvikle mobilvennlige løsninger med en enkel kundereise for å handle og betale med mobilen.

Gurusoft utvikler våre netthandelsløsninger med responsive design som gjør at de er mobilvennlige.
Her kan du å lese mer om mobil først:

 

Bruk av video i all markedsføring
En av de sterkeste trendene innen digital kommunikasjon er bruk av video og forskere mener 80% av all trafikk på Internett kan være video allerede i 2019. Eksempelvis tror Facebook at de om få år kun har videoer på sine sider. YouTube er allerede den nest største søkemotoren etter Google. Enkelte forskere sier at ett minutt med video tilsvarer 1,8 millioner ord så kraften av videoformatet er stort.

Gurusoft Ecommerce har enkle løsninger for å legge til videoer i netthandelsplattformen med egen YouTube funksjonalitet. Gurusoft satser også på videoproduksjon, vi ansatt en dedikert Storyteller og vi har investert i et eget studio for videoproduksjon.

 

Personalisert innhold
Tiden for “one size fits all” er over og kunder forventer at dere som nettsted kan tilby personalisert innhold. Netthandel og tradisjonelle butikker har samme utfordringen med å tilby personalisert innhold. Amazon og Netflix går for å være ledende og unike i tilby personalisert innhold. En studie gjort av Boston Consulting Group viser at de bedrifter som klarer å personalisere mer av sin aktivitet øker resultatene med 6-10 prosent og vokser 2-3 ganger raskere enn bedrifter som ikke jobber med sin personalisering. Vi kan konkludere med at bedrifter som ikke jobber med personalisert innhold vil tape konkurransekraft.

I Gurusoft Ecommerce kan dere tilby kundespesifikke produkter og priser (les: en måte å personalisere). Videre kan dere med modulen Tilgangskontroll også styre hvilke sider en kunde/kundegruppe skal se. Fremtidig utvikling er å benytte løsninger innenfor det som kalles kunstig intelligens for å presentere innhold tilpasset bruker som er inne på en nettside.

Les mer om forskningsrapporten fra BCG:

Foto shopping
En trend som ser ut til å komme for fullt i 2018 er handel via bilder. Det spås at denne måten å søke og handle på kan vokse til 50 % av netthandelen i 2020. Teknologi som kommer gjør mulig å ta bilde av et produkt med mobilen og be mobilen om å finne frem til kanaler der produktet kan kjøpes. Slik teknologi kan utvide deres marked da tekst på lokalt språk ikke hindrer kjøpsprosessen, kun pris og tilgjengelig/leveringstid  avgjør.

Gurusoft Ecommerce bruker i nye versjoner den ledende bildetjenesten Cloudinary. Denne tjenesten kan settes opp med maskinlæring og bildegjenkjenning som automatisk tagger og organiserer deres bilder.

Les mer her om hvordan eBay tilbyr denne tjenesten til sine kunder:

Her er mer informasjon om Cloudnary:

 

Kilder:

DIBS og mobilbruk i 2017:

Tall på hvor sterkt bruken av video er:

Hvordan ser framtiden til B2B netthandelsmarkedet ut de neste årene?

10 internasjonale netthandelstrender fra Absolunet:

Skrevet av Terje Simonsen